Zadłużenie wzrosło, czy zmalało?

Kandydat na burmistrza Przemysław Mieloch informuje na swojej wyborczej stronie, że:

  1. W mijającej właśnie kadencji udało nam się pozyskać dla Gminy Mosina rekordowe środki pieniężne. To największa kwota od początku istnienia samorządu. Podpisaliśmy umowy o dofinansowanie w łącznej wysokości niemal 37 mln złotych.
  2. Zwiększyliśmy dochody własne gminy. Budżet gminy wzrósł z około 89 mln do ponad 146 mln złotych. Zadłużenie udało się zmniejszyć z 29,84% na 23,35%.

ad 1
Rzeczywiście pozyskano sporo, bo czas okazał się niezwykle sprzyjający. Warto zaznaczyć, że inni również pozyskiwali ogromne środki zewnętrzne.  Czy ten dobry okres dla samorządów  został wykorzystany przez Gminę optymalnie?
Nie, bo nie wykorzystano wielu możliwości, np węzły przesiadkowe – inne gminy z większym rozmachem napisały wnioski i dawno już węzły wybudowały.

Pobiedziska i Czerwonak pozyskały na ten cel o 20 mln więcej niż Mosina. Aż trudno to sobie wyobrazić – 20 mln różnicy! Na jednym zadaniu!
Swarzędz, Kleszczewo, Rokietnica zdobyły na  modernizację okolic dworców kolejowych kwoty ponad 20 mln, Mosina 6,9 mln zł.

Czerwonak składał kilka wniosków z pomyślnym skutkiem, podobnie Czerwonak, Suchy Las, Tarnowo Podgórne i Swarzędz.
Czempiń i Pobiedziska wybudowały podziemne przejście pod torami. Takie rozwiązanie ułatwiłoby życie mieszkańcom osiedli położonych za torami, ale zmarnowano tę szansę bezpowrotnie. Pula środków na budowę węzłów przesiadkowych została wyczerpana. Będziemy mogli tunel wybudować za swoje.

Nie udało się nam zakupić z dofinansowaniem ani jednego nowego autobusu. Kupowaliśmy stary nieekologiczny. Luboń tymczasem pozyskał środki na kolejne 4. Przykłady można by mnożyć.

ad 2
Zwiększenie dochodów.
Wzrosły dochody z PIT-ów, wpływy z podatku od nieruchomości, ale na znaczące zwiększenie naszego budżetu miały wpływ  także duże środki na tzw. 500+
Nie każdy wie, że Gmina te środki otrzymuje i zapisuje w dochodach, a potem wypłaca i wykazuje w wydatkach. To ponad 20 mln zł.
Stąd też mylące jest podawanie zadłużenia w procentach. W złotówkach zadłużenie gminy wzrosło w czasie kadencji 2014-2018 z 25,6 mln zł do 34,2 mln zł.

Twierdzenie kandydata na burmistrza Przemysława Mielocha jest zatem nieprawdziwe.

c.d. tabeli powyżej:

 

60 Comments
karp 15/10/2018
| |

Mam takie pytanie : jaką stawką podatku od nieruchomości są objęte tereny zajęte pod AG? Gdyby liczyc w/g najwyższej stawki 20 zł i biorąc pod uwagę dane ze Studium, że macie ich 500 ha, to dało by to 100 mln rocznie.W roku 2015 było 18 mln wpływu podatku od nieruchomości. Dostępne w necie interpretacje mówią, że kopalnie żwiru powinny byc objęte najwyższą stawką i dawało by to 200 tys. podatku od 1 ha kopalni rocznie. Ile macie ha kopalni i ile pobieracie od nich podatku od nieruchomości?.W Studium z 2010 roku mieliście około 150 ha terenów
górniczych.Ja oczywiście nie wiem ile jest czynnych obecnie, ale 150X 200 dawałoby 30 mln podatku rocznie z samych kopalń.Czy czasami nie jest tak, że potrzebne są nowe strefy pod AG, bo obecnie podatki są ściągane głównie od właścicieli nieruchomości, które tylko na nich mieszkają i w żaden sposób na tym nie zarabiają?Już się zastrzegałem, że nie jestem biegły w świecie liczb i dlatego postawiłem pytania, a nie twierdzę kategorycznie.Coś mi się jednak te wpływy z podatku od nieruchomości wydają się dziwnie niskie.

kargul 14/10/2018
| |

Nie bądź tak leniwy, rusz 4 litery i sam to sprawdź. Zadaj to pytanie burmistrzowi, jeśli te informacje przeoczyłeś.

kargul 14/10/2018
| |

Na kolejne sesji radni zgodzili się na wszystko z czym wystąpił burmistrz. Mało tego, jeszcze zwiększyli wydatki na budowę dróg i oświetlenia. Można? Można! Na komisji finansów i budżetu jednak odstawiono cyrk i to nie dlatego, że nie rozumiano o jakie pieniądze chodzi, ale dlatego podobno, że nikt im tego nie powiedział. Z radnymi jest tak jak z przysięgłymi w sądach. Większość niczego nie rozumie i póki sędzia ich nie pouczy (nie powie co mają zrobić) póty nie są w stanie samodzielnie podjąć decyzji…

swoje wiem 12/10/2018
| |

Panie burmistrzu, jak czytam to, co Pan pisze, myślę sobie, jak to możliwe, żeby taki człowiek jak Pan dał się tak wykiwać. Inteligentny, zdecydowanie bystrzejszy od Mielocha, posiadający zdecydowanie większą wiedzę techniczną i szeroki zakres wiedzy ogólnej. Myślę, że zgubiła Pana przesadna lojalność wobec zastępcy, lojalność bez wzajemności. Zabrakło Panu instynktu samozachowawczego. Oddał Pan pole zastępcy, a ludzie pomyśleli, że skoro Pana nie widać, to Pan nic nie robi. Ludziom się zaczęło wydawać, że to Pan Mieloch trzyma na swoich barkach gminę, nie Pan. Panu Mielochowi udało się wytworzyć przekonanie, że to co dobre w tej gminie – to on, a to, co się nie udało, to Pan. To jest przekonanie mylne i krzywdzące dla Pana. Pan ma duży potencjał, jednak przy braku lojalnych współpracowników, nie został dobrze wykorzystany. Pan przeoczył to, że zastępca otoczył się gronem ludzi, o których zatrudnianiu decydował on, jako przewodniczący komisji. Lista znajomych p. Mielocha w urzędzie jest długa i część urzędników od dłuższego czasu grała już na niego a nie na Pana.

Iza 10/10/2018
| |

A dlaczego Mosina nie dostała 20 mln na parkingi? Nie starała się, czy wniosek był źle napisany? Tunel pod torami musi powstać. Szkoda, że burmistrz się nie postarał o te pieniądze.

Jan Marciniak 10/10/2018
| |

Porównując budżety, musimy brać pod uwagę początkowe uchwały budżetowe.I dobra rada. Niechże burmistrz, zastępca burmistrza, jakikolwiek by nie był, w jakiejkolwiek kadencji, nie mówił, że: “zwiększyliśmy dochody własne”.To nie ich zasługa, to proces, który się toczy i zależny jest od wielu czynników m.in.: kondycji gospodarki w Państwie(podatki od przedsiębiorstw), spadek, bądź wzrost bezrobocia, podatki i inne wpływy, wzrost podatków lokalnych, zwiększenie, bądź spadek ilości mieszkańców(podatników). Jeżeli mówi się, że “zwiększyliśmy”, to proszę, aby zastępca burmistrz wskazał kiedy, gdzie i jak się do tego przyczynił. Budżety:Kadencja Z. Springer: 2011 -75 mln;2012 – 83 mln; 2013 – 83 mln; 2014r.-89 mln. W tych latach budżety początkowe nie zawierały obligacji i rzecz jasna 500+. Kadencja J. Rysia i P.Mielocha: 2015 – 88 mln; 2016 – 94 mln, w tym 6 mln obligacji; 2017 – 124 mln, w tym 13,5 mln obligacji i 13 mln 500+ i 3,5 mln wpływ od mieszkańców(gospodarka odpadami, który wcześniej nie występował); 2018 – 144 mln, w tym 10 mln obligacji i 22 mln 500+ i 3,7 mln(gospodarka odpadami).
Co by było gdyby w budżetach 2016, 2017, 2018 nie było obligacji i 500+ oraz dodatkowych wpływów od mieszkańców(gosp. odpadami)? Rok 2016 – 88 mln(tyle co rok wcześniej); 2017 – 94 mln mln; 2018 -108,3 mln. W tym ostatnim roku były jeszcze różnego typu dodatkowe dotacje państwowe, które tutaj nie precyzuję.Od zawsze budżety corocznie rosną i tak będzie dalej. Jeżeli jednak podajemy urzędową informację, niech będzie ona do końca rzetelna.Nie można tu okazywać swojej próżności i małostkowości.

Jerzy Ryś 10/10/2018
| |

Szanowna Pani Przewodnicząca.
To, co można wybaczyć przeciętnemu uczestnikowi tego forum, nie da się wybaczyć Pani. Zarządzała Pani jednostkami oświatowymi, ale przytaczane przez Panią próby operowania liczbami to prawdziwe mistrzostwo świata. Proszę wczytać się w prosty wywód przeprowadzony przez Radnego, pana Michała Kleibra. To żenujące, że tak proste zadanie matematyczne jest przedmiotem tak ostentacyjnej manipulacji. Na temat węzłów przesiadkowych nie będę się już wypowiadał, bo jak widzę nie ma Pani zamiaru przyjąć do wiadomości tego, że tereny pod węzły długo nie były dla nas dostępne z oczywistych powodów.
Nie mówimy, że program 500+ nie podniósł naszych dochodów. Owszem, zrobił to i to także po stronie wydatków. Jednak wzrost dochodów (nawet po pominięciu tego programu) z kwoty poniżej 90 mln złotych do kwoty niemal 125 mln złotych, to wzrost o kwotę około 35 mln złotych, czyli o prawie 40% w stosunku do końca roku 2014 i Pani uważa, że to wynik sprzyjającego okresu czasu. Zgodzę się z Panią, ale w warunkach Mosiny, ten sprzyjający czas nastąpił także dzięki nam! Czas przedwyborczy zniesie wszystko, także Pani nieudolne próby zdyskredytowania naszej pracy. Cóż innego w tym czasie ma Pani powiedzieć swoim potencjalnym wyborcom? Że jest dobrze, albo, że nie jest tak źle? Musi być źle i to definitywnie, mimo że w całym okresie istnienia samorządów Mosina nie przeżywała takiej ilości inwestycji (mimo utrzymania zadłużenia na poziomie z 2014 roku), takiego wzrostu dochodu, i takich wpływów ze środków Unijnych. Zawsze może być lepiej, zawsze może być więcej, zawsze może być sprawniej i zawsze może być ciekawiej. Jest ogromna ilość spraw, które muszą być zmienione, poprawione lub wyeliminowane. Mamy tego świadomość. Proszę jednak nie udowadniać, że czarne to białe, a białe to czarne, bo nie przystoi to pedagogowi, byłemu dyrektorowi szkoły oraz Przewodniczącemu Rady.
Kiedy poruszyła Pani bardzo ważny wątek związany z „Ranking wydatków inwestycyjnych samorządów” myślałem, że rozwiniemy ten temat i zajmiemy się analizą przedstawionych liczb w różnych konfiguracjach po to, by pokazać mieszkańcom gminy, jaką drogę i dlaczego musimy przejść, by zacząć rozwijać się prawidłowo. Ważny temat, ale tuż przed rozstrzygającymi wyborami nikt nie chce się angażować w rzetelne analizy na bazie danych, które są dostępne w różnych bazach. Dlaczego? Bo wynik tych analiz mógłby z łatwością obalić budowane przez panią tezy o tym, jak źle pracuje i pracował obecny zarząd gminy. Takich wyników nie da się umieścić na swoich banerach wyborczych.

Roman Kolankiewicz - Radny Rady Miejskiej 10/10/2018
| |

Michale, pamiętasz jak byłem przeciwny wpisywaniu do budżetu po stronie przychodów pieniędzy które “prawdopodobnie” mieliśmy pozyskać? Właśnie przez takie zapisy (dopuszczone w prawie) burmistrz (za przyzwoleniem radnych) może manipulować procentami budżetowymi.
Reasumując, Twoje stwierdzenia są właściwe ale równie prawdziwe jest stwierdzenie, że zadłużenie 2018 do 2014 wzrosło o około 8,5 miliona.

Michał_Kleiber 10/10/2018
| |

Wartości powinny być prezentowane łącznie, procentowo i kwotowo.
W innym przypadku każdy pokazuje co chce.
Opierając się na przytoczonych liczbach rzeczywistość wygląda jak niżej.
Rok 2014 – budżet 89 mln – zadłużenie 25,6 mln , czyli 28,7 %.
Rok 2018 – budżet 146 mln (odejmijmy 22 mln z programu 500+ ), zostaje 124 mln – zadłużenie 34,2 mln, czyli w odniesieniu do kwoty 124 mln – 27,5 %.
Gdyby oprzeć się na b.dokladnych wartościach,% zasadniczo się nie zmienią. W związku z powyższym prawdziwe są jedynie stwierdzenia , że dług % w odniesieniu do budżetu bez programu 500 + pozostał na poziomie z roku 2014, natomiast z jego uwzględnieniem % zmalał.