Z odpowiedzi na wnioski radnych…

W ostatnim miesiącu radni pytali o wiele spraw, np o koszty gospodarowania odpadami, koszty komunikacji gminnej, ilość miejsc postojowych na nowym osiedlu w rejonie ul. Strzeleckiej. Składali wnioski, m.in. o wdrożenie systemu rejestracji rozmów telefonicznych w Urzędzie Miejskim, o zakup czujników mierzących jakość powietrza, o opracowanie programu wspierania seniorów, mapę pojemników na psie odchody,  o zainstalowanie na terenie gminy pojemników na elektroodpady, oraz wprowadzenie aplikacji mobilnej Eco Harmonogram na wzór dwóch usług wprowadzonych przez Selekt.

  • KOMUNIKACJA GMINNA – wpływy z biletów a koszty ogółem w I  półroczu 2017 r. – więcej TUTAJ Nie wszyscy wiedzą, że wpływy ze sprzedaży biletów w komunikacji gminnej pokrywają ok. 10% wszystkich kosztów. Świadczą też o liczbie korzystających z niej mieszkańców. Niewielu mieszkańców korzysta z linii 693 i 698.


Od 20 kwietnia 2016 do końca 2017 r. funkcjonuje też na terenie miasta bezpłatna linia zastępcza  na trasie: Mosina Dworzec PKP – Mosina Śremska/Jasna (przyczyna uruchomienia – budowa tunelu).
Koszt tej linii to 86 025 zł.

  • 1-1,5 miejsca postojowego
    W Mosinie przy ul. Chełmońskiego rozpoczęła się na działce 2700/31 budowa kolejnego osiedla z budynkami wielorodzinnymi. Na podstawie decyzji z 14.09.2014 r. deweloper zobowiązany jest do zapewnienia 1-1,5 miejsc postojowych lub garażowych dla każdego lokalu mieszkalnego. To kolejne osiedle w tym rejonie z deficytem miejsc postojowych.
    Wymóg 1-1,5 miejsca jest kuriozalny, bo:
    1. Deweloper i tak wybierze wariant korzystniejszy dla siebie, czyli 1.
    2. Gdyby ktoś chciał zrobić 2 miejsca postojowe, to nie może, gdyż burmistrz obliguje go do max. 1,5 miejsca!!! To już kolejna decyzja z takim zapisem.
    więcej TUTAJ
  • 527 nowych mieszkańców
    W dniu 30 listopada 2017 r. w gminie Mosina mieszkało 31 429 zameldowanych osób.
    Najwięcej, bo aż o 162 osoby zwiększyła się liczba zameldowanych mieszkańców Mosiny, o 137 w Czapur i 83 Krosna.
    Wykaz ilościowy mieszkańców – TUTAJ

16 Komentarze

  1. Spytam się bo na całe szczęście nie muszę korzystać z tych linii gminnych wydmuszek – jaką formę mają bilety – paragony z kasy fiskalnej?
    Jeżeli tak to od wpływów należałoby odjąć koszty utrzymania owych kas fiskalnych – i ciekawe jakie wtedy otrzymamy liczby….Czy naprawdę potrebny jest system biletowy ?

    • Moim zdaniem koszty utrzymania kas ponosi wykonujący usługę, czyli ZUK. Biorąc pod uwagę niskie wpływy z tytułu sprzedaży biletów – komunikacja powinna być w zupełności bezpłatna dla mieszkańców.

      • Panie Radny Dominiku, pozwolę sobie odnieść się do pana wpisu. Na wstępie uwaga ogólna – komunikacja, i ta w kierunku Poznania, jak i lokalna jest źle zorganizowana. Komunikację dotujemy, co rok coraz większymi kwotami. W 2018 roku będzie to kwota, jak się nie mylę ok. 2 mlnzł. Informacja, że wpływy z biletów pokrywają 10% wydatków nie precyzuje, czy te 10% dotyczy kursów do Poznania, które realizuje MPK Poznań oraz jazd lokalnych po gminie, czy tylko te ostatnie. Czy nie uważa pan, że należy ilość i trasy kursów zracjonalizować tak, aby zminimalizować deficyt, lub zlikwidować go całkowicie? Bardzo przepraszam, ale dlaczego mieszkaniec gminy, który nie korzysta z komunikacji ma dotować komunikację dla kilkuset osób. Czy o takiej racjonalności kursów radni, w tym pan myślicie. Najłatwiej lekką ręką stosować rozdawnictwo pieniężne niż pochylić się nad problemem. Tak na marginesie, z tych 10%, (powiedzmy, że jest to 150 tys.) pan by zrezygnował. Za tę kwotę naprawdę coś sensownego jednak można zrobić, choćby w pana okręgu wyborczym, vide Osiedle Sportowców.

        • Szanowny Mieszkańcu z Miasta, odniosłem się do tzw. komunikacji “gminnej” patrz tabela wyżej. (“KOMUNIKACJA GMINNA – wpływy z biletów a koszty ogółem w I  półroczu 2017 r.c(…)”). Komunikacja “gminna” jest źle zorganizowana z wielu powodów – począwszy od niskiej jakości taboru, braku działań zachęcających do korzystania z ww. linii – po wspomniany rozkład. Najprościej opracować jeden spójny dokument, który mówiłby o strategii rozwoju komunikacji gminnej -ale póki co cisza w tym temacie. Odnośnie komunikacji do Poznania – i w tym przypadku będzie potrzeba zabezpieczenia kolejnych środków związanych z Koleją Metropolitalną, do której każda Gmina będzie musiała się dołożyć (i tu też pojawi się problem + konieczność weryfikacji dotychczasowych działań). Ja korzystam z kilku linii “gminnych” i mam swoje zdanie na ten temat (wcale nie pozytywne). Jeśli mieszka Pan na sąsiednim Osiedlu Sportowców – dobrze się składa – wspólnie z Zarządem Osiedla nr 7 planujemy zorganizować otwarte spotkanie dla mieszkańców na terenie Stadionu – będzie okazja porozmawiać. Mój numer tel. , mail lub facebook jest również ogólnodostępny.
          PS. Pana argument “(..) dlaczego mieszkaniec gminy, który nie korzysta z komunikacji ma dotować komunikację dla kilkuset osób” – nie ma pełnego pokrycia w rzeczywistości – ale o tym możemy porozmawiać na spotkaniu. Pozdrawiam.

          • Dziękuję za odpowiedź. A czy może Pan rozwinąć kwestię zabezpieczenia kolejnych środków na Kolej Metropolitalną. Jakie gminy będą na nią się składać i w jakiej wysokości. Co do zaproszenia na spotkanie osiedlowe – dziękuję bardzo. Nie jestem mieszkańcem osiedla, mieszkam trochę niedaleko. Oczywiście nie przeszkadza, abym się pojawił. Zobaczymy, jak czas pozwoli. Co do zmiany nazwy ulicy 25 Stycznia – jestem przeciw. Ta data nie symbolizuje wyzwolenia miasta przez Armię Czerwoną, ani rozpoczęcie okresu komunizmu w Mosinie. To data związana z zakończenia okupacji niemieckiej. Mosinianie poczuli się wolni. To że losy Polski i Mosiny później potoczyły się, jak się potoczyły, było związanie z tragicznym, zdradzieckim porozumieniem z Jałty.

          • No właśnie od lat powtarzam potrzebne jest rzeczowe opracowanie systemu komunikacji publicznej dla gminy Mosina (lub szerzej) przez fachowców np z polibudy poznańskiej. I na podstawie takiego dokumentu budowanie systemu, a nie na ślepo powstających pseudo linii komunikacyjnych. Co do kolei metropolitarnej – będą koszty – lecz drodzy radni potrzeba poza nią alternatywnej komunikacji autobusowej na linii Poznań – Mosina, kolej jak działa wszyscy jezdzący w ostatnich dniach wiedzą.A nie wierze by w ramach kolei metropolitarnej były realizowane kursy tylko do/z Mosiny (niestety pogrzebano skarb w postaci toru do Pożegowa),jak dla mnie od lat to powtarzam taką alternatywą powinna być linia autobusowa Starołęka-Mosina przez miejscowości gminy o dobrym takcie (20-30 min dzień roboczy, 30soboty, 40 niedziela), pociągi nie jadą próbujemy dojechać do Poznania autobusem. Co do opinii o dotowaniu komunikacji przez nie korzystających z niej – drogi mieszkańcu wkrótce dojdziemy do takiego etapu że niestety do Poznania autem swoim darmowo nie wjedziesz, nie zaparkujesz itp itd…Osobiście nie popieram takiego karania zmotoryzowanych, niestety koncepcje zachęt czyli np “darmowego” systemu komunikacji publicznej dziś są jeszcze nie popularne, a tak proszę bardzo alternatywa za darmo sprawnie transpotrem publicznym, albo stój w korku szukaj miejsca do zaparkowania – twój wybór.

              • Trwa budowa systemu Kolei Metropolitalnej. Stworzenie tego systemu z cała infrastrukturą będzie wymagało poważnej zmiany wszelkich strategii związanych z komunikacją. Gdy stana sie realne:
                – przebudowa drogi 431 z budową nowego mostu w Rogalinku,
                – budowa tzw. Czerwonki,
                – budowa Obwodnicy Wschodniej itd.,
                stanie się raalną potrzeba stworzenia takiej strategii. Z pewnością nie jest to rok 2018.

                • Szanowny Panie burmistrzu czytając Pan powyższą odpowiedź oraz odpowiedź udzieloną radnemu – powiem krótko mój głos wyborczy został zmarnowany Spinger była fatalna, Pan jej dorównuje. 4lata zmarnowane.
                  Niestety zdaje sobie sprawę że tani populizm – obietnice dróg być może dadzą wynik wyborczy. Ale nie zlikwidują korki i faktu że mając +/- 21 km do centrum Poznania jesteśmy od niego transportowo odcięci.
                  Niech Pan poda choć jedno opracowanie naukowe dotyczące systemów transportu publicznego gdzie będzie się ono opierała się fakcie wylania/wybudowania iluś tam nowych km asfaltu. Transport publiczny tego tak bardzo nie potrzebuje lecz rozwiązań które sprawią że mieszkańcy zostawią auto, a do Poznania wygodnie, szybko, tanio dojada transportem zbiorowym. Nowe km asfaltu nie rozładują korków tylko je przesuną i zdegradują kolejne km stref zamieszkałych przez mieszkańców. Czy w koncepcji Czerwonki uwzględnia Pan w swojej percepcji myślenia – odpowiednią ochronę akustyczną tej pseudo obwodnicy?
                  Mosina (cała gmina) i jej mieszkańcy potrzebują sprawnego transportu publicznego do/z Poznania – tylko on może spowodować pozostawienie auta w domu – o jego formie powinny decydować rzetelne analizy, a nie amatorskie wizje…
                  Mosina korkuje się głownie na styku dróg 430/431 tu ostatnio znajomy przedstawił mi prosty pomysł który rzeczywiście mógłby zwiększyć przepustowość układu dróg (bez mega rozbudów) – czyli ruch okrężny (duże rondo) na szosie Poznańskiej , Rzeczypospolitej Mosińskiej, Mocka. Opiszę to obrazowo jedziemy z Poznania do Krosna : 430 od skrzyżowania z Mocka (431) mamy dwa pasy na południe jeden na wprost/lewo , drugi wprost/prawo w Poniatowskiego….jadąc do Rogalina z Poznania jedziemy 430 potem odcinkiem dwupasmowym na pd skręcamy w lewo (wykorzystując dzisiejszy rozjazd) znowu w lewo w Rzeczpospolitej Mosińskiej gdzie znowu mamy dwa pasy i potem w prawo w 431….jadać z Krosna do Poznania Szosą Poznanską skręcamy w prawo w rozjazd potem w lewo w Rzeczpospolitej Mosińskiej tam w lewo w Mocka i w prawo wracamy na 430…takie duże rondo z sygnalizacją wymuszaną przesz pieszych zwiększyłoby przepustowość całego układu, uspokoiło ruch, a dołożony odległościowo powiedzmy km dziennie byłby zrekompensowany nie staniem przed fatalnym skrzyżowaniem 430/431.

            • Od dawna mówimy i piszemy o naszym udziale w projektach związanych z rozwojem Kolei Metropolitalnej. Od początku kadencji uczestniczę w spotkaniach rady metropolii Poznań poświęconych tym zagadnieniom. 29 grudnia 2017 roku podpisałem umowę na dofinansowanie projektu: „Niskoemisyjne przedsięwzięcia w zakresie transportu miejskiego na terenie Gminy Mosina – etap I”. Ten projekt to między innymi realizacja parkingów przesiadkowych spełniających zadanie o którym pisze “paw” w swoim wystąpieniu 24.01.2018. Będą to 3 parkingi z infrastrukturą towarzyszącą zlokalizowane w: Mosinie, Drużynie oraz Pecnej. Całkowity koszt inwestycji to 8 173 371,66 zł, z czego zakładane dofinansowanie z UE to 6 947 365,9 zł. Wkład Gminy Mosina wyniesie 553 858,45 zł, a Powiatu Poznańskiego 672 147,3 zł. Projekt współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

              • No i w temacie połączeń autobusowych z Poznaniem cisza , ochrona przed skutkaimi negatywnymi Czerwonki cisza…….rozumiem brak wizji, mam nadzieje że najbliższych wyborach pojawi się ktoś KTO w swoim programie wyborczym zajmie się transportem publicznym.
                Z racji że nie mam wiedzy jak ta kolej metropolitarna docelowo ma działać o zadaje proste pytania Panie burmistrzu:
                1) system biletowy ile zapłaci mieszkaniec Mosiny za bilet miesięczny i co w jego ramach będzie miał ? Chyba przez tyle lat dyskusji urzędniczych macie Państwo jakąś spójną koncepcje ? (KM będzie miała ekonomiczny sens dla ludzi gdyby obowiązywała na nią dzisiejsza sieciówka ZTM strefy B.)
                2) Owe parkingi na ile miejsc mają być przeznaczone – proszę podać również ile samochodów jest w gminie Mosina Nawet sprzedam Panu jak można bez kosztowo uzyskać pewnie ze 40 miejsc parkingowych w rejonie Dworca – zlikwidujcie strefę na Dworcowej gdzie pusto, pusto…

        • Uważam że internauta Jestem z miasta ma rację. Radni, urzędnicy i burmistrz nie mogą lekką ręką wydawać pieniędzy na linię autobusową, która przynosi gigantyczne straty. Średnie pokrycie wydatków 10 %, ale są dwie linie gdzie jest to 1%! Dlaczego radni przechodzą nad tym obojętnie? Wiem, że 3 mln dołożone do śmieci robi większe wrażenie, ale to “tylko” podwojenie wydatków.A stukrotne dokładanie do autobusu to mała kropelka tak?
          Niestety populizm zwycięża, ale na krótką metę. Gdzie są radni, którzy wnioskowali o otwieranie nowych linii? Chyba pan Ł. Kasprowicz o ile pamiętam składał wnioski o wydłużanie i otwieranie nowych linii. Nie pamiętam teraz kto dokładnie, ale widziałem takie na biuletynie informacji.

  2. Mam takie pytanie: Czy w Mosinie została zmieniona lub będzie zmieniana nazwa jakiejś ulicy, np. 25 Stycznia? W Czempiniu jest ulica o nazwie 24 Stycznia. Wojewoda wydał zarządzenie o zmianie nazwy tej ulicy na ul. ks. Jerzego Popiełuszki. Tak ulica w Czempiniu jak i w Mosinie została nazwana dla upamiętnienia wyzwolenia miasta.

    • Póki co, nie ma oficjalnego stanowiska w tej sprawie (co do ul. 25 Stycznia). W Czempiniu analizują możliwość odwołania się do WSA. http://www.czempin.pl/Zmiana_ulicy.html
      Na szczęście w latach 90, bez odgórnego nakazu, samorząd w Mosinie dokonał zmiany nazw większości ulic cytuję ” (…) upamiętniających osób, organizacji, wydarzeń lub dat symbolizujących komunizm lub inny ustrój totalitarny”…..

    • W związku z uzyskaną informacją odnośnie planowanej zmiany nazwy ulicy 25 Styczna na ul. J. Dowbora-Muśnickiego — zapraszam na krótkie spotkanie dla mieszkańców ww. ulicy – 6 stycznia (sobota) godzina 17:30 – narożnik ulicy 25 Styczna/ ul. Budzyńskiej. (przy stacji naprawy rowerów). PS. proszę wybaczyć, że spotkanie odbędzie się w święto – ale chciałbym poinformować Państwa jak najszybciej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.