Węzły przesiadkowe – za późno i zbyt oszczędnie
O tym, że na przebudowę otoczenia dworców i przystanków kolejowych będzie można pozyskać spore środki, wiedzieli wszyscy samorządowcy od 2015 roku. Dla Metropolii Poznań była zarezerwowana pula ok. 800 mln zł.
Gminy, które pozyskały dofinansowanie w pierwszych konkursach, zrealizowały już swoje inwestycje bez większych przeszkód.
Gmina Mosina stanęła w konkursowe szranki dopiero w 2 połowie 2017 r. z minimalistycznym wnioskiem. Wyliczono, że na 3 węzły – Mosina, Pecna i Drużyna potrzeba tylko 4,3 mln zł.
Porównując wartość naszych inwestycji z podobnymi w innych gminach widać, że koszty wyliczono zbyt oszczędnie. Przetargi ogłoszono dopiero w kwietniu, kiedy ceny ofert poszybowały już w górę. Efekt jest taki, że wszystkie zostały unieważnione, ponieważ oferty przekraczały kwoty, którymi dysponowała Gmina.
Gmina na zbudowanie tych trzech obiektów pozyskała kwotę ok. 8,2 mln zł (na same węzły ok. 3,7 mln zł + wkład własny 553 858 zł, reszta jest przeznaczona na działania w obrębie dróg, które zamierza wybudować Powiat, wkład własny Powiatu to 672 147 zł).
Powiat Poznań jest partnerem Gminy w realizacji przebudowy otoczenia węzłów przesiadkowych. Będzie prowadził:
- budowę ścieżki rowerowej w ciągu dróg powiatowych nr 2465 P i 2469 P w m. Drużyna wraz z przebudową drogi – dojazdowej do węzła przesiadkowego Drużyna Poznańska,
- budowę ścieżki rowerowej i przebudowę drogi powiatowej nr 3911 P granica powiatu (od strony Bieczyn) – Pecna w miejscowości Pecna – droga dojazdowa do węzła przesiadkowego przy przystanku kolejowym Iłowiec.
Czy Powiatowi uda się wyłonić wykonawców w ramach posiadanych środków? Wkrótce się przekonamy, gdyż do 16 sierpnia można składać oferty na zadanie nr 2. Poprzedni przetarg Powiat unieważnił w lipcu, gdyż na zadanie o wartości 2,7 mln złożono oferty 4,5 mln zł, 6 mln zł i 8,3 mln zł.
Jaka będzie decyzja w sprawie przebudowy dróg w rejonie przystanku kolejowego w Drużynie zadanie nr 1 – jeszcze nie wiadomo. Powiat zarezerwował 1,5 mln zł, a najniższa oferta to 1,8 mln zł (dwie pozostałe 3,5 i 4,2 mln zł.)
A jak sobie radzą inne gminy?
Dla porównania: Czerwonak złożył kilka wniosków i łącznie pozyskał aż 27 mln zł dofinansowania!
- Węzeł przesiadkowy Czerwonak Osiedle – 2,2 mln zł – 12.07.2018 r. wybrano ofertę na wykonanie zadania za 1,9 mln zł.
- Węzeł przesiadkowy Czerwonak – budowa ścieżki pieszo-rowerowej oraz chodnika wzdłuż ul. Szkolnej w Czerwonaku i Kicinie – 3,5 mln zł – wykonawcę wyłoniono w lutym 2018 r. za 1,8 mln zł
- Węzeł przesiadkowy Owińska – 9,5 mln zł
- Węzeł przesiadkowy Bolechowo i modernizacja ul. Kolejowej – 4 mln zł – 31 stycznia 2018 r. wyłoniono wykonawcę – 2,5 mln zł.
- Metropolitarny System Tras Rowerowych w gminie Czerwonak oraz w gminie Murowana Goślina – 7,8 mln zł
Poza wymienionymi środkami Gmina Czerwonak otrzymała dofinansowanie na rewitalizację budynku dworca kolejowego w Bolechowie.
Czerwonak otrzymał dofinansowanie na 4 wnioski, Suchy Las, Tarnowo Podgórne i Swarzędz na 3, Puszczykowo, Kleszczewo na 2 wnioski.
Murowana Goślina – prace trwały od czerwca 2017 do lutego 2018. Efekty widoczne poniżej.
21 czerwca 2018 r. został uroczyście otwarty Czempiński Węzeł Przesiadkowy. Prace trwały od listopada 2017 r. Dworzec kolejowy w Czempiniu zyskał podziemne przejście, nowoczesne parkingi i infrastrukturę towarzyszącą. Inwestycja pochłonęła niemal 12 milionów złotych. Dofinansowanie wyniosło ok. 10 mln zł.
Pobiedziska zaplanowały przebudowę otoczenia 3 swoich dworców z wielkim rozmachem (oprócz parkingów, wiadukt i przebudowa okolicznych ulic za 33,5 mln zł. Proszę porównać Mosina także 3 dworce i wartość inwestycji 8,2 mln zł.
Prace przy budowie ruszyły w kwietniu ubiegłego roku
Projekt w Kleszczewie wart jest prawie 28 mln zł (ponad 20 mln zł to dofinansowanie). Gmina zbuduje dwa węzły przesiadkowe w Kleszczewie i Tulcach, przebuduje ulicę Sportową w Kleszczewie, a także kupi 9 ekologicznych autobusów. To największy projekt w historii gminy.
37 mln zł wart jest projekt w Swarzędzu. Gmina zbuduje węzeł przesiadkowy w Paczkowie, kupi nowe autobusy, przebuduje ulice Transportową, stworzy centrum informacji pasażerskiej.
Działania naszej Gminy w tym obszarze wypadają blado. Niby jakieś środki pozyskano, ale w porównaniu z innymi dość skromne i póki co trudno je będzie skonsumować. Przy tworzeniu projektu zabrakło wyobraźni. Nie pomyślano o budowie przejścia podziemnego z peronu w kierunku ul. Sowinieckiej, nie pomyślano, by zbudować przy okazji drogę dojazdową od strony ul. Śremskiej koło GS, nie zaplanowano modernizacji ul. Kolejowej w taki sposób, by powstała ścieżka rowerowa…
PS
Gmina ostatnio złożyła drugi wniosek na budowę dróg rowerowych w obrębie parku Strzelnica na kwotę 1,4 mln zł, ale uzyskał zbyt mało punktów i dofinansowani anie będzie.
Gmina nie dysponowała terenami przeznaczonymi pod budowę węzłów przesiadkowych o czym w materiale się nie pisze, a szkoda. Gminy, które wystartowały wcześniej i z powodzeniem, takimi terenami dysponowały – o tym także cisza w prezentowanym wyżej materiale. Uzgadnianie prawa do dysponowania terenami pod zamierzenie inwestycyjne ostatecznie uzyskaliśmy w połowie 2017 roku. Dopiero wówczas można było złożyć wniosek o dofinansowanie. Na przełomie lat 2017-2018 podpisano umowę z jednostką dofinansowującą i zgodnie z jej zapisem mogliśmy w lutym 2018 przystąpić do przygotowania przetargu na ww. zadania w trybie zaprojektuj i wybuduj (z uwagi na napięty czas). Przetarg uruchomiono w kwietniu 2018, jak zostało napisane w tekście powyżej.
Do oszacowania kosztów zastosowano “przedmiar robót” zgodnie z wymogami stosowanymi w zamówieniach publicznych. Na początku 2018 roku nic nie wskazywało na to, że wykonane w tym czasie przedmiary nie wytrzymają oczekiwań rynku wykonawcy ukształtowanego około połowy 2018 roku. Doświadczyły tego boleśnie samorządy najniższego, ale i wyższego szczebla (powiatowego i wojewódzkiego).