Rada nie podjęła uchwały o podwyżce

26 zł za osobę na miesiąc, to szok dla wszystkich. Czy z dnia na dzień koszty wzrosły o 100%?
Koszty rosły stopniowo, ale mieszkańcy nie mieli o tym pojęcia, że stawka, którą płacą, jest zaniżona i każdy korzysta z “ulgi”, która jest finansowana z budżetu gminy.
Na koniec 2019 r. deficyt w gospodarce odpadami wyniósł 2,8 mln zł. To oznacza, że odbiór śmieci na osobę kosztował o 8 zł więcej niż wszystkim się wydawało.
Żeby system się bilansował, w 2019 r. powinna być stawka o 8 zł wyższa i wynosić 21 zł, a nie 13 zł.
W 2018 roku deficyt wyniósł 1,6 mln zł, a to oznacza, że stawka od osoby powinna wynosić nie 10 czy 13 a 18 zł.
W 2017 roku deficyt wyniósł 1,8 mln zł, czyli stawka na osobę powinna być o 5 zł wyższa.
Stawki były zaniżane, bo polityka wzięła górę nad ekonomią. Wyszliśmy z Selektu i aby obronić słuszność tej decyzji trzeba było utrzymać za wszelką cenę taką stawkę jak ma Selekt.
Póki co nie słychać, że Selekt mimo wzrostu cen w okresie 2017, 2018, 2019 popadł w długi.
Gmina Mosina w okresie tych trzech lat dopłaciła do opłat wnoszonych przez mieszkańców ponad 6 milionów złotych.

2017201820192020
ilość zameldowanych31 04531 63331 93332 083
ilość deklaracji8 5409 1929 74510 145
ilość osób w systemie28 71729 80530 81531 165
stawka od osoby1010/131326
dopłata do osoby5580


W tym roku Międzygminny Związek Selekt podniósł stawkę na 27 zł. Mosina, Luboń, Rokietnica i Tarnowo Podgórne umówiły się, że stawka ma wynieść 26 zł. To znowu polityka, a nie ekonomia, bo przecież każda z tych gmin ma inne koszty.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że koszt dowiezienia śmieci na punkt przeładunkowy w Rumianku gm. Tarnowo Podgórne) przez gminę Tarnowo Podgórne i Mosinę nie jest taki sam.

Rada odrzuciła projekt uchwały zaproponowany przez Burmistrza.
Za głosowało zaledwie 6 radnych, przeciw było 8 osób i aż 5 osób się wstrzymało. Dwóch radnych było nieobecnych.
To pierwsza taka sytuacja w ostatnich latach, że ważna uchwała nie została podjęta.

Ktoś napisał, że radni byli nieprzygotowani.

Trudno się perfekcyjnie przygotować, kiedy burmistrz nie odpowiada na pytania – nie otrzymałam odpowiedzi na zapytanie z 9 stycznia i zapytania złożone w poniedziałek.
Kalkulacja w uzasadnieniu uchwały była niepełna i zawierała błędy. Radni 5 minut przed sesją otrzymali zmienione uchwały, które uwzględniały pewne wnioski radnych zgłoszone w czasie poniedziałkowej sesji, ale ponieważ były opracowywane w pośpiechu, zawierały także nieścisłości.

Umowy dotyczące odbioru i zagospodarowania odpadów radni otrzymali 2 godziny przed sesją, co w praktyce uniemożliwiało ich przeanalizowania.

Rada nie podjęła uchwały. Jakie będą skutki tego faktu?

Zapewne burmistrz zwoła kolejną sesję nadzwyczajną i uchwała zostanie podjęta.
Mam jednak nadzieję, że wyciągnie wnioski z tej sytuacji. Tych wniosków do wyciągnięcia jest bardzo wiele…

60 Comments
karp 27/02/2020
| |

Uchwały śmieciowe z Rokietnicy i Tarnowa Podgórnego pozytywnie przeszły weryfikację w RIO. Uchwały z Mosiny i Lubonia nie były oceniane.

karp 21/02/2020
| |

Wasz burmistrz w kwestii opłat za śmieci porusza się od bandy do bandy. Jeszcze pod koniec zeszłego roku
twierdził, że nieważne czy system finansowany jest z opłat czy z budżetu.
Teraz jest neofitą wiary ustawowej i gorliwie zalicza nawet rachunki telefoniczne do kosztów działania systemu.
W porównaniu do sesji z 6 lutego, na sesji 10 lutego tzw. pozostałe koszty funkcjonowania systemu wzrosły o ponad 100%. To nie są kwoty które mogłyby znacząco wpłynąć na stawkę za odpady, ale obrazują woltę w myśleniu.
Gdyby jeszcze brakowało kosztów, to proponuję wyjazd do Luksemburga (zaliczony do kosztów systemu) w celu poproszenia właścicieli instalacji MBP w Mnichach o podwyższenie ceny na bramie.
Jeśli uznać koszty z 10 lutego za prawidłowe, to te z 6 lutego były nieprawidłowe.Jak już pisałem propozycja z 10 lutego i tak by nie mogła wejść w życie od 1 marca. Gdyby propozycje zostały przygotowane wcześniej i lepiej, to może teraz nie byłoby dąsów i dalszego windowania stawki.Tarnowo Podgórne i Rokietnica przygotowały projekty uchwał już w styczniu, co ja uważam za termin zbyt późny i te gminy też nie mogą mieć pewności jak ich uchwały potraktuje RIO.

karp 20/02/2020
| |

We Wronkach oferta była niewiele wyższa od kwoty przeznaczonej przez gminę, więc strony zapewne się porozumieją.
Wpłynęła oferta konsorcjum Clean City +Transkom.
Prawdopodobnie będą tam płacić 25 zł od kwietnia.
http://wronki.esesja.pl/zalaczniki/78020/druk-nr-4_714200.pdf

MP 18/02/2020
| |

Burmistrz ma obsesje na punkcie klapsów, przy czym stosuje tutaj zasadę Kalego. „Ja klapsy dawać mogę, oni nie”. Jeszcze niedawno, teoria klapsa stała się dla obecnego już burmistrza, powodem wyrzucenia za samorządową burtę swego pryncypała, któremu obecny włodarz zawdzięcza bardzo wiele w tym także to, że dzisiaj może wygłaszać kazania na Vlogu dla wiernych z Mosiny. Dzisiaj to on rozdaje klapsy i nie odczuwa przed tym wstrętów żadnych, a można nawet wnioskować, iż sprawia mu to niekłamaną przyjemność. No cóż, punkt widzenia zależy od miejsca punktu siedzenia. Wracając do Vloga, a właściwie do treści wypowiedzi o stawce za odpady w nim zawartej, mówiącej o tym, iż burmistrz przedstawił radnym „kalkulację racjonalną i sprawdzoną”. Jak śpiewał Sojka: „na miły Bóg” Panie Burmistrzu, od kiedy to gospodarka odpadami w Pańskim wydaniu jest racjonalna? Przypomnę Panu, bo może już Pan zapomniał – dotychczasowa strata w systemie, to ponad 6 mln złotych. To efekt Pańskiego, racjonalnego podejścia do tematu odpadów? Ponadto mam kolejne pytanie, a mianowicie kiedy i w jakich warunkach miał Pan okazję sprawdzić stawkę 26 złotych? Doprawdy rozbawiło mnie to Pańskie stwierdzenie do łez. Tylko proszę nie mówić, że Pan osobiście sprawdził wysokość opłaty, bo to od razu wskazuje na kolejny scenariusz, jaki czeka Mosinę na koniec, a może nawet już w połowie obecnego roku – wysokie dopłaty do systemu gospodarki odpadami z budżetu gminy.
I jeszcze jedno pytanie na koniec. Panie Burmistrzu, czy proponując radnym wyjście z ZM Selekt przedstawił pan radnym racjonalną oraz sprawdzoną propozycję stawki za odbiór odpadów? Czy zdaniem Pana stawka ta gwarantowała zbilansowanie się systemu? Czy osobiście sprawdził Pan tę stawkę, a może nawet osobiście ją Pan wyliczył? Skoro wszystko było wykonane tak samo racjonalnie, to dlaczego padło? Skoro padło i tak sobie padało w latach 2017, 2018, 2019, to jakiego doznał Pan nagle olśnienia, że nie padnie w 2020 roku? Radni są poirytowani, bo nie przedstawił Pan wiarygodnych danych do wyliczeń, a materiały, które dotarły do Rady były lakoniczne i obarczone licznymi błędami. Dlaczego dziwi się Pan, że radni nie kupili tak racjonalnej i sprawdzonej oferty?

karp 18/02/2020
| |

Czy to przystoi?W najnowszym odcinku vloga burmistrz dał klapsa radnemu Kasprowiczowi.
Ja myślałem, że nagra odcinek ze stawką 28 zł za odpady.
Ja myślę, że manipulowanie cyferkami na poziomie grupy zakupowej nie przystoi.
U nas w Luboniu RIO wymusiło uzasadnienie uchwały z wyliczeniem kosztów i to pojawiło się w dniu sesji.
Tak na oko jak spojrzę na tabelę w uzasadnieniu, to mogłaby z niej wyjść z niej stawka co najwyżej 22 zł.
W oderwaniu od tabeli pojawiła się jednak taka kwota planowanego deficytu przy stawce 14 zł, żeby dać podstawę dla stawki 26 zł.To nie przystoi i nadal czekam na informację za co i dlaczego mam płacić więcej i ile.
Negocjować można nie tylko w górę, ale i w dół, więc wasz burmistrz dla asekuracji powinien nagrać też jakiś odcinek ze stawką niższą od 26 zł.

karp 13/02/2020
| |

W Luboniu Rada podjęła o podwyżce od marca na (co zaskoczenie) 26 zł, a stawkę opłaty podwyższonej 52 zł od maja.
Nie wiem czy mnie rozum opuścił, czy kogo innego, ale zajrzałem do uchwały, która podlegała zmianie, to wyszło mi, że w okresie marzec-maj,stawka dla niesegregujących wychodzi 20 zł.

Małgorzata Kaptur 12/02/2020
| |

Podróże kształcą. Wczoraj w Urzędzie Marszałkowskim uczestniczyłam w posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sejmiku. Jednym z punktów porządku obrad była inicjatywa uchwałodawcza radnego Zbigniewa Czerwińskiego dotycząca wprowadzenia zmiany w tzw. uchwale antysmogowej polegająca na wprowadzeniu nakazu palenia od góry. Wraz z Adamem Moskalem mówiliśmy o mosińskich doświadczeniach w tym zakresie.
Po posiedzeniu rozmawiałam z radnym Witosławem Gibasiewiczem, który jest od 2017 r. prezesem w ZGO-WCR sp. z o.o. w Jarocinie, jednej z najnowocześniejszej instalacji zagospodarowania odpadów w Wielkopolsce przetwarzającej ponad 100 tys. Mg odpadów rocznie. Zapraszał mnie do zwiedzenia instalacji. Jarocin jest ok. 70 km od Mosiny, ale współpracuje z pobliskim Kórnikiem, http://kornik.esesja.pl/zalaczniki/71440/200_673615.pdf
który ma ustaloną stawkę na poziomie 21 zł. http://kornik.esesja.pl/zalaczniki/62952/157-cal_604416.pdf
Może nasza gmina powinna się bardziej otworzyć na inne możliwości?

Alpc 12/02/2020
| |

Pytanie, czy ktoś z Urzędu Gminy przedstawił kosztorys? Czy wszędzie muszą być RN i brać ciężko zarobiona każe mieszkańców. Czy na tak mała gminę musi być aż tylu pracownikow/ urzędników, którzy nie potrafią naliczyć kosztów i opublikować skąd aż 100% podwyżka, czy w to są wliczane inne koszty, a może wynagrodzenia prezydenckie?

marek 11/02/2020
| |

Czyżby wiosenne porządki się zaczęły ???

Gazeta Fakty Mosińsko-Puszczykowskie

MOSINA POD KONTROLĄ
Jak donoszą nasi informatorzy, do mosińskich gminnych spółek komunalnych weszli dziś inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy. Pracownicy ZUK i PUK od dawna skarżyli się na nieprzestrzeganie przepisów z zakresu prawa pracy przez kierownictwo spółek. W tej sprawie pracownicy poinformowali także burmistrza. Co ciekawe, inspektorzy wczoraj zrobili nalot na mosiński magistrat. z relacji urzędników wynika, że i tam dochodzi do nieprawidłowości. Co wykażą kontrole, przekonamy się wkrótce.

realista 10/02/2020
| |

Chciało się samodzielności, to teraz bujamy się z odpadami. Wszyscy zajmują się śmieciami, a kto zajmuje się resztą? Po co trzech burmistrzów siedzi godzinami bezproduktywnie na sesji, tego nie mogę rozszyfrować. Innej roboty w gminie nie ma? Fatalna organizacja pracy, przecież Łukowiak jest od dróg i mostów, a nie od odpadów. Ejchorst jest od odpadów i spółek, ale jak widać tak naprawdę Mieloch nie daje mu pola do popisu.

xyz 10/02/2020
| |

Burmistrz najwyraźniej nie ma większości w radzie. W radzie dużo indywidualistów i stare metody zawodzą.

maria 10/02/2020
| |

Zniżka za kompostowanie nic nie da oprócz zmniejszenia opłat dla cwaniaków. Osoby, które z jakiegoś powodu są zainteresowane kompostowaniem już to robią nie czekając na zniżkę. Osoby, które teraz wystawiają w sezonie 10-20-30 worków nie zaczną kompostować za 2-3 złote. Nie kupią sobie tylu pojemników bio, ewent. będą wywozić te ilości do pszok lub do lasu. Do kompostowania trzeba ludzi przekonać – czyli praca organiczna u podstaw, tak jak każdy temat ekologiczny. Burmistrz nie jest zainteresowany zwiększeniem kompostowania, bo pilnie potrzebuje frakcji segregowanej, która jest bio. Dla niego to 100 % wysegregowanej frakcji, a wisi nad gminą jakaś kara, której wysokości nikt nie jest w stanie określić ani jej policzyć. Pewnie brak jeszcze rozporządzeń ministerstwa i ujawni się w chwili gdy UE zacznie nakładać na Polskę kary za brak segregacji. Bolączką gminy jest struktura śmieci 8,5 tys ton niesegregowanych do ok 5 tys ton segregowanych razem. Czyli potencjał oszczędności tkwi w lepszej segregacji śmieci, bo wg wyliczeń zmniejszenie niesegregowanych o 1% daje oszczędność 60 tys złotych. Czyli znów edukacja i kontrola tego, co wrzucane jest do zmieszanych.

maria 10/02/2020
| |

Pani radna Jarecka przekonuje do opłaty za m2. Mam dużą powierzchnię,kubeł wystawiam raz na wiele tygodni,bo śmieci brak.Obok mnie mieszka 5 osób, co 2 tygodnie 3 kubły pełne, pow.mniejsza.I teraz ja mam takim ludziom finansować ich śmieci. Dlaczego? To ludzie generują śmieci, to ludzie segregują lub nie segregują śmieci. Niech burmistrz wyśle kontrolera do niektórych mieszkań i domów, by sprawdzić liczbę osób. Kontroler może się przejść po ulicach w dniu zbiórki i porównać ilość deklarowanych osób z ilością wystawianych śmieci. W razie dużych dysproporcji kontrola gospodarstwa. To nie jest takie trudne.

marek 08/02/2020
| |

Gmina nie radzi sobie z wyliczeniem ile osób pomieszkuje w tym obcokrajowców, ile osób nie płaci za śmieci , ile osób wynajmuje mieszkanie 1 osobie a mieszkają dodatkowo 3-4 osoby przykład Czapury i wiele innych sytuacji, a płacimy za to wszystko my mieszkańcy. Też zastanawiam się o redukcji osób na mojej posesji, kto to sprawdzi? Jest jeden wielki bałagan a cały urząd jest jak Titanic.

karp 08/02/2020
| |

Pan burmistrz fukał na radnych, że zmienili mu zapis z zakazem wożenia zielonych na PSZOK dla osób mających kompostowniki tzw, nadstan. Myślę, że niesłusznie, bo taki zapis pewnie zostałby zakwestionowany.
W jakichś wcześniejszych uchwałach było odwołanie do regulaminu PSZOK.
“. Do nowych przepisów należy jednak dostosować uchwałę rady gminy określającą sposób świadczenia usług przez PSZOK”
https://www.lex.pl/pszok-po-zmianie-ustawy-smieciowej,2068
http://www.pukmosina.pl/pszok-2/
Gdzie metale, gdzie odzież, gdzie strzykawki, skąd wynika limit gruzu 100 kg?Kto mi poda jaka uchwała to reguluje?
Może być mec,Ziggy.

Cenzor 08/02/2020
| |

Głosowanie pokazało na kogo Burmistrz może liczyć.Podobno ci z radnych dotychczas wspierających burmistrza ,którzy się wstrzymali od głosowania przepadli na amen bowiem nie wykazali charakteru.
W poniedziałek radni mają ponownie pochylić się nad stawkami. Prawdopodobnie będzie to 25, 67 zł.

[…] W projekcie uchwały ceny za wywóz odpadów segregowanych miały wzrosnąć do 26 zł. W przypadku niewypełnienia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny, miała być to kwota 65 zł za jedną osobę zamieszkującą nieruchomość. Zmiany nie zostały jednak przyjęte przez Radę Miejską. Dlaczego tak się stało? Szczegóły dotyczące wczorajszego posiedzenia przedstawiła Pani Małgorzata Kaptur, przewodnicząca Rady Miejskiej w artykule Rada nie podjęła uchwały o podwyżce […]