Nadzwyczajna sesja w nadzwyczajnych okolicznościach

Zdalnie, czy tradycyjnie?

Jutro odbędzie się sesja zwołana na wniosek Burmistrza Gminy Mosina.
Póki co nie jest możliwe odbywanie sesji w formie telekonferencji, choć opinie prawników są sprzeczne.

Dr hab. Stefan Płażek z Katedry Prawa i Samorządu Terytorialnego UJ uważa, że “możliwe jest zarówno odbycie sesji rady bez udziału publiczności, jak i za pomocą środków komunikacji elektronicznej na odległość”.

Mecenas Maciej Kiełbus jest przeciwnego zdania.

Firma MWC sp. z o.o. – autor oprogramowania Esesja informuje, że jest technicznie możliwe przeprowadzanie zdalnych posiedzeń za pośrednictwem systemu eSesja.  Wg naszej aktualnej wiedzy nie ma jeszcze takiej prawnej możliwości, ale wiemy, że już trwają rozmowy na ten temat choćby z wojewodami, gdyż jest to kwestia, o której rozmiawiają już z nami nie tylko gminy, ale również współpracujące sejmiki, czy metropolie. Należy zatem śledzić zmieniające się prawo, konsultować temat z prawnikami i czekać na ewentualne rozstrzygnięcia.

Wojewoda Dolnośląski wydał polecenie organom stanowiącym gmin, powiatów i województw samorządowych odbywania sesji bez udziału mieszkańców i publiczności na podstawie  art. 11 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem , przeciwdziałaniem i zwalczaniem  COVID-19, 
Nasz Wojewoda takiego polecenia nie wydał.
Decyzja ta dotyczy udziału publiczności, co w przypadku naszej gminy nie jest problemem, gdyż niewielu mieszkańców pojawia się na sesji.

System, którym dysponuje nasza gmina daje możliwości zdalnego głosowania. W ekstremalnych warunkach byłoby możliwe przegłosowania uchwały bez wychodzenia radnych z domów, gorzej z dyskusją. Na ten moment nie mamy takiej możliwości.
Jeżeli sytuacja będzie się pogarszać to bardziej prawdopodobne jest, że uprawnienia rad zostaną przekazane burmistrzom, wójtom i prezydentom.

Przygotowania do sesji nadzwyczajnej

Na jutrzejszej nadzwyczajnej sesji radnych z założenia powinno być mniej niż zazwyczaj. Zaapelowałam, aby udział wzięły tylko osoby całkowicie zdrowe. Optymalnie byłoby, gdyby przyszło 12-13. Wtedy każdy będzie siedział przy oddzielnym stoliku i miał mikrofon do swojej dyspozycji (normalnie 1 przypada na dwóch radnych).
Sesję poprowadzi Wiceprzewodniczący. Wdrożone będą wszystkie możliwe środki ostrożności.

Radni pozostają w kontakcie mailowym, telefonicznym, dyskutują w zamkniętej grupie na Facebooku.
Ustaliliśmy, że aby sesja była krótka, przed sesją radni prześlą pytania do Burmistrza.
W porządku obrad jest 6 uchwał.

Uwagi i pytania nadesłane przez radnych

Pytanie radnej Elżbiety Jareckiej:

1.”Nadto w pkt. 3) uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2020 proponuje się dopisanie pkt., który na wniosek radnego p. Jana Marciniaka został usunięty 12 głosami za z Uchwały budżetowej na rok 2020 uchwalonej 30.12.2019r. Usuwając ten zapis chcieliśmy ograniczyć nie kontrolowany przyrost zatrudnienia – takim argumentem przekonał mnie radny p. Jan Marciniak. Cóż za nowe okoliczności, których nie było w grudniu 2019r., pojawiły się, aby ten zapis wprowadzać do budżetu – proszę przedstawić. Bardzo nie zrozumiałe dla mnie zachowanie organu wykonawczego naszego samorządu. Nie odbieram tego dobrze – dla mnie jest to próba przechytrzenia Rady Miejskiej.”

Odp.Zapis dotyczący upoważnienia Burmistrza do dokonywania przeniesień wydatków paragrafów między paragrafami i rozdziałami w ramach działu, w zakresie wydatków na wynagrodzenia                      ze stosunku pracy, ma na celu umożliwienie sprawnego zarządzania wydatkami na wynagrodzenia i ich pochodne, w ramach posiadanych środków budżetowych. Staje się to szczególnie istotne ze względu na zaistniałą sytuację zagrożenia chorobą zakaźną COVID -19. W obecnej sytuacji trudno przewidzieć jakie działania w tym zakresie będą konieczne do realizacji. Ograniczanie uprawnień Burmistrza będzie skutkowało koniecznością częstszego spotykania się Państwa w celu podejmowania uchwał dotyczących zmian w przedmiotowym temacie,  jak to mam miejsce właśnie podczas sesji w dniu 20 marca 2020 roku. Rozszerzenie przez Państwa uprawnień Burmistrza, nie stanowi w żaden sposób z Państwa strony przyzwolenia  na  zwiększanie zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych czy też w Urzędzie oraz zwiększania ogólnej wartości środków przeznaczonych w uchwale budżetowej na wydatki.

Natomiast zgodnie z Kodeksem Pracy pracodawca, w tym przypadku Burmistrzu, ma możliwości kształtowania stanu i struktury zatrudnienia w zarządzanej przez niego organizacji, w taki sposób, aby zapewnić jej jak najsprawniejsze i jak najefektywniejsze funkcjonowanie w ramach posiadanych zasobów. Ogłaszane nabory rekrutacyjne w pierwszym kwartale 2020 roku mają służyć właśnie temu celowi.  (odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

Pytania radnego Jana Marciniaka:

Wydatki budżetowe

1/Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa

rozdział 70005 Gospodarka gruntami i nieruchomościami

par. 4300 zakup usług pozostałych- zmniejszamy o 20.000zł – z jakich zakupów rezygnujemy?

par.4610 koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego – wprowadzamy kwotę  20.000 – dlaczego?

Odp. Wprowadzenie paragrafu 4610 – koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego wynika z faktu iż koszty związane z wnioskami o wpis do księgi wieczystej a także koszty zastępstwa procesowego winny być księgowane, w tym paragrafie a do tej pory były klasyfikowane w § 4300 – zakup usług pozostałych. Powyższa zmiana uporządkowuje wydatki zgodnie z klasyfikacja budżetową wynikającą z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

2/Dział 754

rozdział 75421 Zarządzanie kryzysowe

par. 4210 zakup materiałów i wyposażenia – wprowadzamy kwotę 350.000 – na co, konkretnie, środki mają być przeznaczone?

Par. 4300 zakup usług pozostałych – wprowadzamy 150.000 – j.w.

Odp. W nawiązaniu do interpelacji Radnego Rady Miejskiej w Mosinie Pana Jana Marciniaka z dnia 19.03.2020 r. uprzejmie wyjaśniam, że uruchomienie środków finansowych z rezerwy celowej Budżetu Gminy na zarządzanie kryzysowe w wysokości 500 tys. złotych ma na celu zabezpieczenie możliwości działania Gminy w okresie pandemii choroby zakaźnej COVID-19 wywołanej wirusem SARS-CoV-2. Niestety z napływających informacji wynika, że pandemia może potrwać z różną intensywnością do wiosny przyszłego roku. Z tego powodu podane kwoty są szacunkowe.

              Wydatki dział 754, rozdział 75421 Zarządzanie kryzysowe;

1.       par 4210 zakup materiałów i wyposażenia – kwota 350 000 zł z przeznaczeniem na zakup środków ochrony osobistej dla strażaków ochotników (6 jednostek OSP ok. 80 osób wyjeżdżających do akcji) oraz strażników Straży Miejskiej w Mosinie, tj. rękawiczki maski, gogle, ubiory biologiczne (jednorazowe spełniające kryteria ochrony przed zagrożeniami biologicznymi), płyny do dezynfekcji rąk, mebli i innych urządzeń, urządzenia do dezynfekcji pojazdów oraz pomieszczeń, środki służące do zabezpieczenia przebywania osób długotrwale prowadzących działania ratownicze i miejsce przeprowadzania odkażania ratowników i osób w miejscu prowadzenia działań ratowniczych,

2.  par. 4300 zakup usług pozostałych – kwota 150 000 zł z przeznaczeniem na żywność, leki, środki higieny osobistej i dezynfekcji dla osób objętych kwarantanną i osób starszych wymagających opieki (w związku z trudnościami umieszczenia osób starszych w ośrodkach pomocowych – zakaz wojewody w przyjmowaniu nowych pacjentów), ponadnormatywne paliwo, ekwiwalenty dla strażaków, nadgodziny dla strażników Straży Miejskiej, posiłki dla osób prowadzących długotrwałe działania ratownicze oraz osób poszkodowanych, naprawy sprzętu, samochodów, środków łączności, agregatów prądotwórczych, aparatów ochrony dróg oddechowych, rezerwa środków na inne nieprzewidziane wydatki.    (odpowiedzi udzielił p. Krzysztof Kaczmarek)

3/Dział Oświata…

rozdział 80149 Realizacja zadań…

par. 4010 wynagrodzenia osobowe – zwiększamy o 22.812 – powod ? Co się wydarzyło od ostatniej, lutowej sesji, do chwili obecnej, aby zwiększyć środki w tej pozycji?

Odp. Na wniosek dyrektora Szkoły Podstawowej w Pecnej oraz Szkoły Podstawowej w Daszewicach należy dokonać zabezpieczenia środków na realizację zajęć z dziećmi, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Wnioski rodziców dzieci uczęszczających do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych o wyrażenie zgody na realizację zajęć wynikających z orzeczeń o kształceniu specjalnym, do dyrektora szkoły  wpłynęły w czasie procedowania budżetu na 2020 r. oraz po uchwaleniu przez Radę Miejską w Mosinie budżetu na 2020 r.

Środki zostały zwiększone w wyżej wymienionych szkołach w ramach przyznanych środków na działalność  w 2020 r. (Odpowiedzi udzielił Referat Oświaty i Sportu)

4/Dział 900 Gospodarka Komunalna

rozdział 90001 Gospodarka ściekowa i ochrona wód

par. 4520 opłaty na rzecz budżetów jednostek samorządu terytorialnego – wprowadzamy 15.000.

Z czym to jest związane?

Odp. Wyodrębnienie paragrafu 4520 – opłaty na rzecz budżetów jednostek samorządu terytorialnego w ramach działu 900- gospodarka komunalna, rozdziału 90001 – gospodarka ściekowa i ochrona wód wynika z faktu iż opłaty za wbudowane urządzeń przesyłu sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na drogach wewnętrznych stanowiących własność PKP winny być klasyfikowane w paragrafie 4520 a nie w § 4300 – zakup usług pozostałych (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

Rozdział 90003 Oczyszczanie miast i wsi

par. 4210 zakup materiałów i wyposażenia – zwiększenie o 5.000, to zwiększenie o ponad 100%( do chwili obecnej było 4.200zł). Powód?

Odp. Wydatki dotychczas zapisane  w kwocie 4.200 zł w rozdziale 900003 – oczyszczanie miast i wsi  wynikają z planu wydatków jednostek pomocniczych. Natomiast zwiększenie planu tego § 4210 następuje na wniosek z-cy kierownika referatu ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa i dotyczy wydatków związanych z koniecznością zakupu worków na psie odchody i co za tym idzie  zwiększenie § 4300 dotyczy kosztów dostawy tych worków. Do tej pory wydatki te były klasyfikowane w pozostałej działalności. (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

Rozdział 90005 Ochrona powietrza

par. 4390 zakup usług obejmujacych wykonanie ekspertyz, analiz i opinii zwiększenie o 5.000 zł Powód?

Odp. Wprowadzenie paragrafu  § 4390 – zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz, opinii w rozdziale 90005 – ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu wynika z konieczności finansowania ekspertyz związanych z ochroną powietrza atmosferycznego takich jak badanie próbek odpadu paleniskowego. (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

Rozdział 90095 Pozostała działalność

par. 4300 zakup usług pozostałych zwiększenie o 20.200 zł. Powód?

Odp. W rozdziale 900095 – pozostała działalność zapisano zmniejszenie o 20.200 zł.

Zmniejszenie planu wydatków w § 4300 – zakup usług pozostałych w rozdziale 900095 – pozostała działalność wynika z konieczności utworzenia nowych paragrafów na wydatki opisane powyżej i tak: worki na psie odchody 5.200 zł., badania próbek odpadu paleniskowego 5000 zł., zajęcie pasa drogowego 10.000 zł. (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

  1. Uchwała w sprawie przystąpienia Gminy Mosina do realizacji programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn. „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2020.

Pytanie radnej Elżbiety Jareckiej:

Ile osób skorzystało z programu „Opieka wytchnieniowa w 2019 r.

Odp. Z programu „Opieka Wytchnieniowa”- edycja 2019, w Gminie Mosina w okresie od września do grudnia 2019 skorzystały 22 osoby, w tym 19 osób z pomocy dziennej, 2 osoby w formie opieki całodobowej i 1 osoba zarówno w formie dziennej jak i całodobowej. (odpowiedzi udzielił OPS)

Pytania radnego Jana Marciniaka:

Uchwała w sprawie przystąpienia Gminy Mosina do realizacji programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn.”Opieka wytchnieniowa”-edycja 2020

Na jaką kwotę szacuje się koszt programu w bieżacym roku?

Odp. Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust.5 ustawy z dnia 23 października 2018r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz.U.z 2018r. poz.2192, z późn zm.j. Program kierowany jest do członków rodzin lub opiekunów, którzy wymagają wsparcia w postaci doraźnej, czasowej przerwy w sprawowaniu bezpośredniej opieki nad dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności, a także nad osobami ze znacznym stopniem niepełnosprawności/lub z orzeczeniami równoważnymi/ oraz podniesienia swoich umiejętności i wiedzy w tym zakresie. Celem szczegółowym w odniesieniu do beneficjentów Programu, jest między innymi czasowe odciążenie od codziennych obowiązków łączących się ze sprawowaniem opieki, zapewnienie czasu na odpoczynek i regenerację, ograniczenie obciążeń psychofizycznych związanych z zapewnianiem opieki poprzez wsparcie psychologiczne ale również podnoszenie kompetencji osób sprawujących opiekę poprzez naukę pielęgnacji, rehabilitacji itp. w warunkach domowych.

Program jest realizowany w 3 formach:

1/świadczenie usługi opieki wytchnieniowej w ramach pobytu dziennego/limit 240 godzin/ w:

-miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej

-ośrodku wsparcia prowadzonym jako zadanie własne samorządu

-innym miejscu wskazanym przez uczestnika Programu lub jego opiekuna prawnego

2/świadczenie usługi opieki wytchnieniowej, w ramach pobytu całodobowego/limit 14 dni/ w: -ośrodku wsparcia prowadzonym jako zadanie własne samorządu

-w ośrodku/placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym wpisaną do rejestru wojewody

-innym miejscu wskazanym przez uczestnika programu, które otrzyma pozytywną opinię gminy/powiatu realizującego Program.

3/ świadczenie usługi opieki wytchnieniowej poprzez zapewnienie członkom rodziny lub opiekunom możliwości skorzystania ze specjalistycznego poradnictwa oraz wsparcia w zakresie nauki pielęgnacji, rehabilitacji, dietetyki/limit 40 godzin/.Poradnictwo specjalistyczne będzie realizowane wyłącznie przez powiaty.

Członek rodziny lub opiekun sprawujący bezpośrednią opiekę nad dzieckiem/osobą niepełnosprawną, którym przyznano pomoc w postaci usługi opieki wytchnieniowej nie ponosi odpłatności za usługę przyznaną w ramach Programu.

Źródłem finansowania Programu są środki ujęte w planie finansowym Funduszu Solidarnościowego na 2020r.

W ramach Programu gmina może otrzymać wsparcie finansowe na koszty realizacji zadania świadczonego w formie opieki wytchnieniowej w wysokości do 80% kosztów realizacji. Gmina składa wniosek do właściwego wojewody w terminie do 3 kwietnia 2020.

Ostateczna weryfikacja i zatwierdzenie wniosków przez właściwego Ministra w terminie do 30 kwietnia 2020r.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Mosinie w roku 2020 prognozuje objęcie Programem w różnych formach ok. 50 osób.

Łączny koszt Programu to 500 000 zł, z czego w budżecie Ośrodka Pomocy Społecznej na rok 2020 w rozdziale 85326 § 4300, zaplanowano kwotę 100 000 zł, stanowiącą 20% kosztów Programu.

Nadmieniam, że w roku 2019 w ramach realizacji Programu, pomocą w formie usługi opieki wytchnieniowej – pobytu dziennego oraz całodobowego, w okresie od września do grudnia 2019 objęto 22 osoby, w tym 19 osób w formie pobytu dziennego, 2 osoby w formie opieki całodobowej i 1 osoba zarówno w formie dziennej jak i całodobowej.

Spośród wymienionych osób w 1 przypadku udzielona pomoc dotyczyła opiekuna dziecka z niepełnosprawnością, natomiast pozostałe 21 opiekunów osób dorosłych. (Odpowiedzi udzielił OPS)

  1. Uchwała w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Mosina w 2020 r.”
  2. Uchwała w sprawie częściowego zawieszenia obowiązywania Uchwały Nr XLIII/445/17 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 26 stycznia 2017 r. w sprawie ustalenia w Mosinie strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodów na drogach publicznych w strefie, wysokości opłat dodatkowych oraz określenia sposobu ich pobierania.

Pytanie radnej Elżbiety Jareckiej:

2. “Pkt. 7. porządku obrad – zawieszenie opłaty za parkowanie.

Proszę podać powody, dlaczego powinniśmy zawiesić opłaty za parkowanie. Argument pandemii koronawirusa nie przemawia do mnie. Rozumiem duże aglomeracje typu Poznań, gdzie dla bezpieczeństwa ludzie zrezygnowali z dojazdów do pracy zbiorowymi środkami komunikacyjnymi i przesiedli się na samochody. Być może są wskazania dla Mosiny, o których ja nie wiem – proszę o te argumenty.”

Odp. Niniejszy projekt Uchwały jest odpowiedzią na interpelację złożoną przez Radną Rady Miejskiej w Mosinie Panią Wiesławę Manię.

Należy również zwrócić uwagę, iż takie rozwiązanie ułatwi mieszkańcom łatwiejszy dostęp np. do aptek znajdujących się w Strefie Płatnego Parkowania. Dostępność do aptek jest w obecnej sytuacji jedną z podstawowych potrzeb mieszkańców. Jednym z zaleceń związanych z pandemią koronawirusa jest załatwianie podstawowych potrzeb wtedy gdy jest to konieczne, jak najszybciej i najsprawniej. Podjęta uchwała przyczyni się do sprawniejszego i szybszego przeprowadzenia zakupów w aptekach, dodatkowo bez zbędnego narażania się na zakażanie wirusem podczas konieczności skorzystania z parkometru.

Pytanie radnego Dominika Michalaka:

Czy uzasadnionym działaniem jest podejmowanie uchwał w sprawie czasowego zawieszenia poboru opłat w SPPN oraz opłat za przejazd komunikacją publiczną? analizując przypadki wielu Gmin – nie spotkałem się z takim rozwiązaniem (uchwała). Myślę, że obecna sytuacja daje mandat Burmistrzowi do uproszczonego działania, działanie w tym trybie wydłuża całą procedurę. 

Odp. Rada Miejska swoimi uchwałami podjęła decyzję o poborze opłat za przejazdy transportem publicznym, jak i za parkowanie pojazdów w Strefie Płatnego Parkowania. Nie upoważniła natomiast Burmistrza do podejmowania decyzji o ewentualnym zaniechaniu pobierania opłat samodzielnie. Zatem Rada winna podjąć decyzję w powyższym zakresie. Ponadto podjęcie powyższych uchwał będzie miało konsekwencje w postaci zmiany wysokości przychodów do budżetu Gminy i stąd też winna o tym zadecydować Rada.

Pragniemy zauważyć, iż zgodnie z Uchwałą Rady wprowadzającą Strefę Płatnego Parkowania w Mosinie, Burmistrz może podjąć decyzję, ale tylko w zakresie „zaniechania poboru opłat w określone dni”. Co oznacza, iż decyzja może dotyczyć incydentalnie „określonych dni” np. w związku z organizacją Dni Mosiny, czy innej imprezy. W sytuacji, gdy stan ten ma trwać dłużej i nie ma możliwości ścisłego określenia jak długo, konieczna jest decyzja Rady w tym zakresie.

Jeżeli chodzi o wejście w życie to Uchwały będą obowiązywały, zgodnie z zapisami w nich przygotowanymi „od dnia następnego od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego”, co zakładamy nastąpi w końcu przyszłego tygodnia. (odpowiedzi udzielił Referat Mienia Komunalnego)

Pytania radnego Jana Marciniaka:

Uchwała o zawieszeniu strefy parkingowej na czas nieokreślony

Odp. Wyżej (przy pytaniu 1 radnego Dominika Michalaka)

Czy w związku z podjęciem uchwały nie należy zmniejszyć dochodów i wydatków w tych pozycjach?

Odp. W przypadku wyłączenia strefy płatnego parkowania z opłat weryfikacja tego planu nastąpi po  uzyskaniu wiedzy o decyzji w kwestii czasookresu wyłączenia tejże strefy z odpłatności – kwestia podjęcia uchwały (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

  1. Uchwała w sprawie zawieszenia obowiązywania Uchwały Nr XXII/155/20 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 23 stycznia 2020 r. w sprawie cen za usługi przewozowe gminnego transportu zbiorowego.

Pytania radnego Jana Marciniaka:

Czy wiązać się będzie ze zmniejszeniem ilości kursów?

Odp. Rozważamy możliwość redukcji ilości kursów gminnego transportu zbiorowego, jednak nie zapadła jeszcze ostateczna decyzja. Na bieżąco analizujemy dane przesyłane przez PUK Sp. z o.o. w Mosinie dot. ilości pasażerów przewożonych na poszczególnych liniach i kursach. (Odpowiedzi udzielił Referat Mienia Komunalnego)

Czy w związku z podjęciem uchwały nie należy zmniejszyć dochodów i wydatków w tych pozycjach?

Odp. Po podjęciu decyzji co do ewentualnego zmniejszenia ilości kursów można poddać analizie zaplanowane do tej pory wartości dochody i wydatki związane z realizacją przewozów gminnego transportu zbiorowego (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

  1. Zakończenie sesji.

From:elajarecka@wp.pl <elajarecka@wp.pl> 
Sent: Friday, March 20, 2020 12:19 PM
To: Monika Kujawska <monika.kujawska@mosina.pl>
Cc: szewc.mosina@gmail.com; dudek.ewelina@wp.pl; agnieszkaa.2014@wp.pl; zbigniew.grygier@op.pl; m.kaptur@wp.pl; kasprowiczlukasz@gazeta.pl; marcin.lugawiak@liderprojekt.pl; cz.tomczak21@gmail.com; maniawieslawa@gmail.com; jpm8@wp.pl; michalak.d@tlen.pl; adammonikowski@op.pl; maciej.patela@mosina.pl; arazny@op.pl; Andrzej.Razny@sgb.pl; rybicki1957@gmail.com; jolanta.szymczak@wp.pl; waldemar.waligorski@gmail.com; waldek350@poczta.onet.pl; rada.miejska@mosina.pl; przemyslaw.mieloch@mosina.pl; tomasz.lukowiak@mosina.pl; adam.ejchorst@mosina.pl
Subject: Odp: odpowiedzi na pytania radnych do projektów uchwał z porządku obrad sesji 20 marca 2020 r.

Dzień dobry,

bardzo dziękuję za udzielone wyjaśnienia. Czy to są już wszystkie informacje, które dziś otrzymamy? Otrzymana korespondencja odpowiada tylko na jedno moje pytanie, a było ich więcej. Nie mam na myśli prośby zgodnej z zapytaniem Radnego p. Jana Marciniaka, ale pozwolę sobie zacytować : 

1.”Nadto w pkt. 3) uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2020 proponuje się dopisanie pkt., który na wniosek radnego p. Jana Marciniaka został usunięty 12 głosami za z Uchwały budżetowej na rok 2020 uchwalonej 30.12.2019r. Usuwając ten zapis chcieliśmy ograniczyć nie kontrolowany przyrost zatrudnienia – takim argumentem przekonał mnie radny p. Jan Marciniak. Cóż za nowe okoliczności, których nie było w grudniu 2019r., pojawiły się, aby ten zapis wprowadzać do budżetu – proszę przedstawić. Bardzo nie zrozumiałe dla mnie zachowanie organu wykonawczego naszego samorządu. Nie odbieram tego dobrze – dla mnie jest to próba przechytrzenia Rady Miejskiej.”

oraz

2. “Pkt. 7. porządku obrad – zawieszenie opłaty za parkowanie.

Proszę podać powody, dlaczego powinniśmy zawiesić opłaty za parkowanie. Argument pandemii koronawirusa nie przemawia do mnie. Rozumiem duże aglomeracje typu Poznań, gdzie dla bezpieczeństwa ludzie zrezygnowali z dojazdów do pracy zbiorowymi środkami komunikacyjnymi i przesiedli się na samochody. Być może są wskazania dla Mosiny, o których ja nie wiem – proszę o te argumenty.”

Na zacytowane powyżej pytania nie widzę odpowiedzi.

Nadto czytelniej moim zdaniem było przeanalizować kolejno punkty Porządku obrad, zebrać zapytania radnych do danego pkt. i udzielić odpowiedzi na wszystkie zadane pytania dotyczące danego pkt. Na komisjach tak dyskutujemy, a to miało nam zastąpić dyskusję. W moim rozumieniu nie jest ważne – kto zadaje pytanie, ale odpowiedź i informacja, która umożliwi dokonanie właściwych wyborów radnym.  

Z wyrazami szacunku

Elżbieta Jarecka

Dnia 20 marca 2020 11:08 Monika Kujawska <monika.kujawska@mosina.pl> napisał(a):

Odpowiedzi na pytania radnych do projektów uchwał zaplanowanych na sesję nadzwyczajną 20 marca 2020 r.:

Pytanie radnej Elżbiety Jareckiej:

Ile osób skorzystało z programu „Opieka wytchnieniowa w 2019 r.

Odp. Z programu „Opieka Wytchnieniowa”- edycja 2019, w Gminie Mosina w okresie od września do grudnia 2019 skorzystały 22 osoby, w tym 19 osób z pomocy dziennej, 2 osoby w formie opieki całodobowej i 1 osoba zarówno w formie dziennej jak i całodobowej. (odpowiedzi udzielił OPS)

Pytania radnego Dominika Michalaka:

  1. Czy uzasadnionym działaniem jest podejmowanie uchwał w sprawie czasowego zawieszenia poboru opłat w SPPN oraz opłat za przejazd komunikacją publiczną? analizując przypadki wielu Gmin – nie spotkałem się z takim rozwiązaniem (uchwała). Myślę, że obecna sytuacja daje mandat Burmistrzowi do uproszczonego działania, działanie w tym trybie wydłuża całą procedurę. 

Odp.

Rada Miejska swoimi uchwałami podjęła decyzję o poborze opłat za przejazdy transportem publicznym, jak i za parkowanie pojazdów w Strefie Płatnego Parkowania. Nie upoważniła natomiast Burmistrza do podejmowania decyzji o ewentualnym zaniechaniu pobierania opłat samodzielnie. Zatem Rada winna podjąć decyzję w powyższym zakresie. Ponadto podjęcie powyższych uchwał będzie miało konsekwencje w postaci zmiany wysokości przychodów do budżetu Gminy i stąd też winna o tym zadecydować Rada.

Pragniemy zauważyć, iż zgodnie z Uchwałą Rady wprowadzającą Strefę Płatnego Parkowania w Mosinie, Burmistrz może podjąć decyzję, ale tylko w zakresie „zaniechania poboru opłat w określone dni”. Co oznacza, iż decyzja może dotyczyć incydentalnie „określonych dni” np. w związku z organizacją Dni Mosiny, czy innej imprezy. W sytuacji, gdy stan ten ma trwać dłużej i nie ma możliwości ścisłego określenia jak długo, konieczna jest decyzja Rady w tym zakresie.

Jeżeli chodzi o wejście w życie to Uchwały będą obowiązywały, zgodnie z zapisami w nich przygotowanymi „od dnia następnego od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego”, co zakładamy nastąpi w końcu przyszłego tygodnia. (odpowiedzi udzielił Referat Mienia Komunalnego)

  1. Jakie jest uzasadnienie dla ogłoszonego naboru na stanowisko ds. zarządzania projektami i funduszami europejskimi? w zeszłym roku w tym obszarze został zatrudniony pracownik, który został przesunięty do pracy w innym dziale (promocja). Czy ta sytuacja zwiększy liczbę etatów a co za tym idzie nakładów na wynagrodzenia? jaki jest obecny stan osobowy w tym referacie? 

Odp.

Obecnie w Referacie Zarządzania Projektami i Funduszami Europejskimi zatrudnione są 3 osoby (kierownik, który przebywa na urlopie wychowawczym do 30 września 2020 r. oraz dwóch inspektorów, z czego jedna osoba okresowo zatrudniona jest na ¾ etatu, druga pełni obowiązki kierownika, aktualnie jedna z tych osób jest na opiece, druga pracuje zdalnie), jest także jeden wakat, w związku z którym prowadzony jest nabór. Aktualny nabór nie jest zwiększeniem liczby etatów. (Odpowiedzi udzielił Referat Organizacyjny)

Pytania radnego Jana Marciniaka:

Wydatki budżetowe

1/Dział 700 Gospodarka mieszkaniowa

rozdział 70005 Gospodarka gruntami i nieruchomościami

par. 4300 zakup usług pozostałych- zmniejszamy o 20.000zł – z jakich zakupów rezygnujemy?

par.4610 koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego – wprowadzamy kwotę  20.000 – dlaczego?

Odp. Wprowadzenie paragrafu 4610 – koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego wynika z faktu iż koszty związane z wnioskami o wpis do księgi wieczystej a także koszty zastępstwa procesowego winny być księgowane, w tym paragrafie a do tej pory były klasyfikowane w § 4300 – zakup usług pozostałych. Powyższa zmiana uporządkowuje wydatki zgodnie z klasyfikacja budżetową wynikającą z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

2/Dział 754

rozdział 75421 Zarządzanie kryzysowe

par. 4210 zakup materiałów i wyposażenia – wprowadzamy kwotę 350.000 – na co, konkretnie, środki mają być przeznaczone?

Par. 4300 zakup usług pozostałych – wprowadzamy 150.000 – j.w.

Odp. W nawiązaniu do interpelacji Radnego Rady Miejskiej w Mosinie Pana Jana Marciniaka z dnia 19.03.2020 r. uprzejmie wyjaśniam, że uruchomienie środków finansowych z rezerwy celowej Budżetu Gminy na zarządzanie kryzysowe w wysokości 500 tys. złotych ma na celu zabezpieczenie możliwości działania Gminy w okresie pandemii choroby zakaźnej COVID-19 wywołanej wirusem SARS-CoV-2. Niestety z napływających informacji wynika, że pandemia może potrwać z różną intensywnością do wiosny przyszłego roku. Z tego powodu podane kwoty są szacunkowe.

              Wydatki dział 754, rozdział 75421 Zarządzanie kryzysowe;

  1. par 4210 zakup materiałów i wyposażenia – kwota 350 000 zł z przeznaczeniem na

zakup środków ochrony osobistej dla strażaków ochotników (6 jednostek OSP ok. 80 osób wyjeżdżających do akcji) oraz strażników Straży Miejskiej w Mosinie, tj. rękawiczki maski, gogle, ubiory biologiczne (jednorazowe spełniające kryteria ochrony przed zagrożeniami biologicznymi), płyny do dezynfekcji rąk, mebli i innych urządzeń, urządzenia do dezynfekcji pojazdów oraz pomieszczeń, środki służące do zabezpieczenia przebywania osób długotrwale prowadzących działania ratownicze i miejsce przeprowadzania odkażania ratowników i osób w miejscu prowadzenia działań ratowniczych,

2.  par. 4300 zakup usług pozostałych – kwota 150 000 zł z przeznaczeniem na żywność, leki, środki higieny osobistej i dezynfekcji dla osób objętych kwarantanną i osób starszych wymagających opieki (w związku z trudnościami umieszczenia osób starszych w ośrodkach pomocowych – zakaz wojewody w przyjmowaniu nowych pacjentów), ponadnormatywne paliwo, ekwiwalenty dla strażaków, nadgodziny dla strażników Straży Miejskiej, posiłki dla osób prowadzących długotrwałe działania ratownicze oraz osób poszkodowanych, naprawy sprzętu, samochodów, środków łączności, agregatów prądotwórczych, aparatów ochrony dróg oddechowych, rezerwa środków na inne nieprzewidziane wydatki.    (odpowiedzi udzielił p. Krzysztof Kaczmarek)

3/Dział Oświata…

rozdział 80149 Realizacja zadań…

par. 4010 wynagrodzenia osobowe – zwiększamy o 22.812 – powod ? Co się wydarzyło od ostatniej, lutowej sesji, do chwili obecnej, aby zwiększyć środki w tej pozycji?

Odp. Na wniosek dyrektora Szkoły Podstawowej w Pecnej oraz Szkoły Podstawowej w Daszewicach należy dokonać zabezpieczenia środków na realizację zajęć z dziećmi, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Wnioski rodziców dzieci uczęszczających do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych o wyrażenie zgody na realizację zajęć wynikających z orzeczeń o kształceniu specjalnym, do dyrektora szkoły  wpłynęły w czasie procedowania budżetu na 2020 r. oraz po uchwaleniu przez Radę Miejską w Mosinie budżetu na 2020 r.

Środki zostały zwiększone w wyżej wymienionych szkołach w ramach przyznanych środków na działalność  w 2020 r. (Odpowiedzi udzielił Referat Oświaty i Sportu)

4/Dział 900 Gospodarka Komunalna

rozdział 90001 Gospodarka ściekowa i ochrona wód

par. 4520 opłaty na rzecz budżetów jednostek samorządu terytorialnego – wprowadzamy 15.000.

Z czym to jest związane?

Odp. Wyodrębnienie paragrafu 4520 – opłaty na rzecz budżetów jednostek samorządu terytorialnego w ramach działu 900- gospodarka komunalna, rozdziału 90001 – gospodarka ściekowa i ochrona wód wynika z faktu iż opłaty za wbudowane urządzeń przesyłu sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na drogach wewnętrznych stanowiących własność PKP winny być klasyfikowane w paragrafie 4520 a nie w § 4300 – zakup usług pozostałych (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

Rozdział 90003 Oczyszczanie miast i wsi

par. 4210 zakup materiałów i wyposażenia – zwiększenie o 5.000, to zwiększenie o ponad 100%( do chwili obecnej było 4.200zł). Powód?

Odp. Wydatki dotychczas zapisane  w kwocie 4.200 zł w rozdziale 900003 – oczyszczanie miast i wsi  wynikają z planu wydatków jednostek pomocniczych. Natomiast zwiększenie planu tego § 4210 następuje na wniosek z-cy kierownika referatu ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa i dotyczy wydatków związanych z koniecznością zakupu worków na psie odchody i co za tym idzie  zwiększenie § 4300 dotyczy kosztów dostawy tych worków. Do tej pory wydatki te były klasyfikowane w pozostałej działalności. (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

Rozdział 90005 Ochrona powietrza

par. 4390 zakup usług obejmujacych wykonanie ekspertyz, analiz i opinii zwiększenie o 5.000 zł Powód?

Odp. Wprowadzenie paragrafu  § 4390 – zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz, opinii w rozdziale 90005 – ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu wynika z konieczności finansowania ekspertyz związanych z ochroną powietrza atmosferycznego takich jak badanie próbek odpadu paleniskowego. (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

Rozdział 90095 Pozostała działalność

par. 4300 zakup usług pozostałych zwiększenie o 20.200 zł. Powód?

Odp. W rozdziale 900095 – pozostała działalność zapisano zmniejszenie o 20.200 zł.

Zmniejszenie planu wydatków w § 4300 – zakup usług pozostałych w rozdziale 900095 – pozostała działalność wynika z konieczności utworzenia nowych paragrafów na wydatki opisane powyżej                   i tak: worki na psie odchody 5.200 zł., badania próbek odpadu paleniskowego 5000 zł., zajęcie pasa drogowego 10.000 zł. (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

Ponadto, inne uchwały.

Uchwała w sprawie przystąpienia Gminy Mosina do realizacji programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pn.”Opieka wytchnieniowa”-edycja 2020

Na jaką kwotę szacuje się koszt programu w bieżacym roku?

Odp. Podstawą prawną Programu jest art. 7 ust.5 ustawy z dnia 23 października 2018r. o Funduszu Solidarnościowym (Dz.U.z 2018r. poz.2192, z późn zm.j. Program kierowany jest do członków rodzin lub opiekunów, którzy wymagają wsparcia w postaci doraźnej, czasowej przerwy w sprawowaniu bezpośredniej opieki nad dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności, a także nad osobami ze znacznym stopniem niepełnosprawności/lub z orzeczeniami równoważnymi/ oraz podniesienia swoich umiejętności i wiedzy w tym zakresie. Celem szczegółowym w odniesieniu do beneficjentów Programu, jest między innymi czasowe odciążenie od codziennych obowiązków łączących się ze sprawowaniem opieki, zapewnienie czasu na odpoczynek i regenerację, ograniczenie obciążeń psychofizycznych związanych z zapewnianiem opieki poprzez wsparcie psychologiczne ale również podnoszenie kompetencji osób sprawujących opiekę poprzez naukę pielęgnacji, rehabilitacji itp. w warunkach domowych.

Program jest realizowany w 3 formach:

1/świadczenie usługi opieki wytchnieniowej w ramach pobytu dziennego/limit 240 godzin/ w:

-miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej

-ośrodku wsparcia prowadzonym jako zadanie własne samorządu

-innym miejscu wskazanym przez uczestnika Programu lub jego opiekuna prawnego

2/świadczenie usługi opieki wytchnieniowej, w ramach pobytu całodobowego/limit 14 dni/ w: -ośrodku wsparcia prowadzonym jako zadanie własne samorządu

-w ośrodku/placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym wpisaną do rejestru wojewody

-innym miejscu wskazanym przez uczestnika programu, które otrzyma pozytywną opinię gminy/powiatu realizującego Program.

3/ świadczenie usługi opieki wytchnieniowej poprzez zapewnienie członkom rodziny lub opiekunom możliwości skorzystania ze specjalistycznego poradnictwa oraz wsparcia w zakresie nauki pielęgnacji, rehabilitacji, dietetyki/limit 40 godzin/.Poradnictwo specjalistyczne będzie realizowane wyłącznie przez powiaty.

Członek rodziny lub opiekun sprawujący bezpośrednią opiekę nad dzieckiem/osobą niepełnosprawną, którym przyznano pomoc w postaci usługi opieki wytchnieniowej nie ponosi odpłatności za usługę przyznaną w ramach Programu.

Źródłem finansowania Programu są środki ujęte w planie finansowym Funduszu Solidarnościowego na 2020r.

W ramach Programu gmina może otrzymać wsparcie finansowe na koszty realizacji zadania świadczonego w formie opieki wytchnieniowej w wysokości do 80% kosztów realizacji. Gmina składa wniosek do właściwego wojewody w terminie do 3 kwietnia 2020.

Ostateczna weryfikacja i zatwierdzenie wniosków przez właściwego Ministra w terminie do 30 kwietnia 2020r.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Mosinie w roku 2020 prognozuje objęcie Programem w różnych formach ok. 50 osób.

Łączny koszt Programu to 500 000 zł, z czego w budżecie Ośrodka Pomocy Społecznej na rok 2020 w rozdziale 85326 § 4300, zaplanowano kwotę 100 000 zł, stanowiącą 20% kosztów Programu.

Nadmieniam, że w roku 2019 w ramach realizacji Programu, pomocą w formie usługi opieki wytchnieniowej – pobytu dziennego oraz całodobowego, w okresie od września do grudnia 2019 objęto 22 osoby, w tym 19 osób w formie pobytu dziennego, 2 osoby w formie opieki całodobowej i 1 osoba zarówno w formie dziennej jak i całodobowej.

Spośród wymienionych osób w 1 przypadku udzielona pomoc dotyczyła opiekuna dziecka z niepełnosprawnością, natomiast pozostałe 21 opiekunów osób dorosłych. (Odpowiedzi udzielił OPS)

Uchwała o zawieszeniu strefy parkingowej na czas nieokreślony

Odp.

Wyżej (przy pytaniu 1 radnego Dominika Michalaka)

Czy w związku z podjęciem uchwały nie należy zmniejszyć dochodów i wydatków w tych pozycjach?

Odp. W przypadku wyłączenia strefy płatnego parkowania z opłat weryfikacja tego planu nastąpi po  uzyskaniu wiedzy o decyzji w kwestii czasookresu wyłączenia tejże strefy z odpłatności – kwestia podjęcia uchwały (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

Uchwała o przewozach gminnego transportu zbiorowego

Czy wiązać się będzie ze zmniejszeniem ilości kursów?

Odp

. Rozważamy możliwość redukcji ilości kursów gminnego transportu zbiorowego, jednak nie zapadła jeszcze ostateczna decyzja. Na bieżąco analizujemy dane przesyłane przez PUK Sp. z o.o. w Mosinie dot. ilości pasażerów przewożonych na poszczególnych liniach i kursach. (Odpowiedzi udzielił Referat Mienia Komunalnego)

Czy w związku z podjęciem uchwały nie należy zmniejszyć dochodów i wydatków w tych pozycjach?

Odp. Po podjęciu decyzji co do ewentualnego zmniejszenia ilości kursów można poddać analizie zaplanowane do tej pory wartości dochody i wydatki związane z realizacją przewozów gminnego transportu zbiorowego (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

Uwagi ogólne

Dochody

1.Zawieszenie funkcjonowania Targowiska na czas nieokreślony– powinno się wiazać z zmniejszeniem dochodów w tej pozycji.

Odp. Na dzień dzisiejszy nie jest możliwe określenie czasokresu zamknięcia targowiska, a co za tym idzie dokonanie weryfikacji dochodów i wydatków z tego tytułu. (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

2.Należy już dziś zmniejszyć każdą pozycję w rozdziale podatkowym

Odp. Sugestia dotycząca zmniejszenia pozycji w rozdziale podatkowym 756, będzie możliwa po weryfikacji dochodów podatkowych w drugim półroczu i przeanalizowaniu ich faktycznej realizacji. (Odpowiedzi udzieliła p. Skarbnik)

3.Generalnie wszelkie pozycje, w których przewidujemy wpływy, powinna być istotnie zmniejszona

              Odp. Jak wyżej

Wydatki

1.Czy w związku z zawieszeniem edukacji w placówkach niepublicznych, gmina za ten okres będzie dotować placówki w dotychczasowej wysokości ?

Odp. W związku z czasowym zawieszeniem prowadzenia działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej wprowadzonym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 410), dotacja za miesiąc marzec naliczona zostanie bez zmian, według stanu uczniów/wychowanków na 1 dzień roboczy w miesiącu marcu. Jednocześnie nadmieniamy, że fakt czasowego zawieszenia działalności przez jednostki oświatowe nie skutkuje utratą statusu ucznia/wychowanka. Uczeń/wychowanek nie został w tym czasie wykreślony z ewidencji danej placówki. Na chwilę obecną nie ma żadnych przepisów, które pozwoliłyby na wstrzymanie wypłaty dotacji dla placówek niepublicznych w przypadku przymusowego odwołania zajęć zaplanowanych w dniach od 12 marca – 25 marca br. (Odpowiedzi udzielił Refrat Oświaty i Sportu)

2.Należy założyć zwiekszenie ilości osób szukajacych wsparcia w Ośrodku Pomocy Społecznej, a co za tym idzie zwiększenie wydatków w tym dziale.

Odp. w związku z rozprzestrzenianiem się na terenie Gminy Mosina koronawirusa SARS-CoV-2, uprzejmie informuję, że na chwilę obecną nie zwiększyła się liczba osób potrzebujących pomocy, w związku z powyższym nie ma konieczności zwiększania planu wydatków dotyczących udziału środków własnych gminy.

Jednocześnie nadmieniam, że w dniu 13 marca 2020r. złożyliśmy do Wojewody Wielkopolskiego wniosek o przyznanie dotacji na realizację zadania wynikającego z art.48b ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r, dotyczącego przyznania pomocy doraźnej w formie 1 gorącego posiłku dziennie lub w formie rzeczowej w postaci produktów żywnościowych. (Odpowiedzi udzielił OPS)

3.Należy bezwłocznie wstrzymać wszelkie prace związane z przetargami na opracowanie projektów inwestycyjnych oraz przetargów na realizację zadań.

Odp. a)   wszczęte postępowania o udzielenie zamówienia publicznego będą realizowane bez zmian;

b.       rozpoczęte zadania inwestycyjne będą realizowane zgodnie z zawartymi umowami;

c.       wszczęcie nowych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego jest na bieżąco konsultowane z Burmistrzem Gminy Mosina.

Jednak z uwagi na aktualną sytuację epidemiologiczną w Polsce oraz wprowadzenie wytycznych ustawą z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 , innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi innych sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020r., poz. 374), a także wdrożenia przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. z 2020r., poz. 433 i 441), stanu zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, obowiązującego od dnia 14 marca 2020 r., wykonanie zadań inwestycyjnych ujętych w budżecie Gminy Mosina na rok 2020 (Załącznik Nr 7) w terminie może być zagrożone. Wykonawcy współpracujący z Gminą Mosina zaczynają ograniczać swoje działania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym m.in. robót budowlanych. Tym samym Gmina Mosina dochowa wszelkiej staranności, aby zrealizować zadania ujęte w budżecie Gminy Mosina na rok 2020, jednak może to być ograniczone czasowo sytuacją epidemiologiczną w kraju. (Odpowiedzi udzielił Referat Inwestycji i Rozwoju Gminy)

4.Należy już dziś poinformować, że Dni Mosiny w m-cu maju się nie odbęda.

              Odp. „na to jeszcze jest czas” (burmistrz Przemysław Mieloch)

5.Wstrzymać należy wszelkie imprezy  kulturalne, rekreacyjne i sportowe.

              Odp. Są wstrzymane do czasu podjęcia decyzji przez kierowników poszczególnych jednostek o wznowieniu działalności (burmistrz Przemysław Mieloch)

42 thoughts on “Nadzwyczajna sesja w nadzwyczajnych okolicznościach

    • 27/03/2020 o 13:56
      Permalink

      Moim zdaniem decyzję burmistrza usprawiedliwiałby tylko fakt, że na terenie naszej gminy jest 7, 10 czy 12 zakażonych koronawirusem i większe zagrożenie niż u innych.
      Burmistrz zamknął targowisko z dnia na dzień i naraził na starty wielu sprzedawców.

      Odpowiedz
      • 27/03/2020 o 14:37
        Permalink

        Płynie też wiele różniących przekazów. W Radio Poznań słyszałem dziś, że w Poznaniu będą zamykać.
        Minister Rolnictwa mówi, że to błąd….

        Odpowiedz
        • 27/03/2020 o 16:54
          Permalink

          Po południu Radio Poznań zdementowało wcześniejsze informacje-w Poznaniu targowiska będą otwarte.
          Burmistrz Mosiny trzyma się linii oryginalności, a jego prawnik trzyma stały poziom.
          Zarządzeniem z 27 marca zamyka z dniem 13 marca.

          Odpowiedz
          • 27/03/2020 o 19:25
            Permalink

            Wskazane przepisy ustawy pasują do zamykania targowisk, jak i drzwi do lasu.

  • 23/03/2020 o 10:08
    Permalink

    Wójt Gminy Zaniemyśl zamknął targowisko zarządzeniem wydanym na podstawie art.41 Ustawy o samorządzie gminnym. Pytanie czy musiał zostawmy na marginesie.
    Burmistrz Mosiny zamknął targowisko. Pytanie czym zamknął? Kluczem raczej nie.Zaleceniem mycia rąk, “szacunkiem do Rady”, czy jakimś innym wynalazkiem? Wróci mecenas do roboty, to coś tam dorobi, daty rzecz ulotna….

    Odpowiedz
    • 23/03/2020 o 12:05
      Permalink

      W Luboniu korespondencja odpadowa trafiła do skrzynek. Te pisma które rodzą skutki prawne, przełożono na później.
      Na jednej stronie informacja ile trzeba zapłacić za I kwartał.Ludzie byli kompletnie zdezorientowani ile mają płacić.
      Ja zapłaciłem 14 , zanim Rada podjęła uchwałę o podwyżce na 26 zł od marca, unieważnioną przez RIO.
      Kierowałem się logiką. Skoro w zeszłym roku nasz urzędowy Ciapa zawalił podwyżkę, która miała być od marca, to w tym roku nie widziałem powodu, żeby nie powtórzył wyczynu. Na drugiej stronie pan Ciapa pisze, że Wojewoda nie miał zastrzeżeń, a pomimo to RIO uwaliło mu uchwałę. Nic dziwnego, że Wojewoda nie miał zastrzeżeń, bo tylko opublikował i się tym nie zajmował. Z podobnych powodów zastrzeżeń do uchwały nie mieli zastrzeżeń: Papież, Jarosław Kaczyński i Donald Tusk. No i radni Lubonia, bo kiepsko czytają…
      Dalej dywagacje o podwyżce do 28 zł, jak się uda, bo nawet uchwała jeszcze nie weszła w życie.
      Komu ja muszę oddawać swoje śmieci…

      Odpowiedz
      • 23/03/2020 o 17:14
        Permalink

        Pukowi albo Zukowi dalej mieszają. Zamieszkałe z nie zamieszkałymi.

        Odpowiedz
      • 23/03/2020 o 20:23
        Permalink

        Mam pytanie ile śmieciobusów odbiera odbady od firm w Mosinie?

        Odpowiedz
  • 20/03/2020 o 15:29
    Permalink

    Radni otrzymali odpowiedzi na przesłane pytania. Zamieściłam je powyżej.

    Odpowiedz
    • 21/03/2020 o 08:45
      Permalink

      Za jakiś czas pewnie się okaże, że jedynym pożytkiem z tej sesji jest to, że bliżej nieznane mi kamienie, będą miały swoją ulicę w Krośnie. Kolejną drogę w gminie Mosina, która nigdy nie będzie miała statusu publicznej,ale pójdą publiczne środki na jej utrzymanie. Szkoda że nie padła nazwa banku który nie daje ludziom kredytu, bo droga nie ma nazwy. Jeszcze o tak durnym banku nie słyszałem. Ciekawe czy nazwa Kamienna podwyższy zdolność kredytową czy ją obniży?Pod koniec sesji pojawiały się kosmiczne pomysły, że jak sesja na coś nie pozwala , to najlepiej ją zgwałcić.
      Dobrze, że prowadzącego obrady ten wirus nie opanował.

      Odpowiedz
  • 20/03/2020 o 12:08
    Permalink

    Do zamknięcia targowiska burmistrzowi wystarczyło bliżej nieznane zalecenie Jadwigi Kuczma-Napierały, Zastępcy Wielkopolskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Mógłby chociaż opublikować jego treść.
    https://www.mosina.pl/aktualnosci/urzad-zamkniety-dla-interesantow-zamkniete-rowniez-targowisko
    Na stronie ZUK brak jakiejkolwiek informacji, co jest skrajnym lekceważeniem zarówno kupców, jak i konsumentów.
    W sprawie strefy chyba nie udało się chyba wyguglać żadnego zalecenia, bo zwrócił się do radnych.

    Odpowiedz
    • 20/03/2020 o 12:59
      Permalink

      Jeszcze inna formuła została zawieszona w Szczecinie. Miała się odbyć sesja, również w związku z zawieszeniem funkcjonowania strefy. Nie mogła się odbyć ponieważ 1 radny ma koronawirusa, a reszta jest na kwarantannie.
      Ze strefy zniknęli kontrolerzy, a prezydent poinformował że można parkować, bez wnoszenia opłat.

      Odpowiedz
    • 21/03/2020 o 09:16
      Permalink

      A targowisko w Mosinie funkcjonuje pokątnie sprzedaż na obrzeżach, po podwórzach, rozdawane nr tel. sprzedawców – jak za PRL

      Odpowiedz
      • 21/03/2020 o 10:57
        Permalink

        Dwa dni temu moja burmistrz opublikowała informację o zaleceniach dotyczących targowisk.
        Tak jak wasz burmistrz nie opublikowała treści tego komunikatu Sanepidu.
        Ja dzisiaj pyrki znowu kupiłem w tym samym miejscu, koło Orlenu. Podjeżdża się samochodem i ładuje się pyrki i jajka i się odjeżdża. Gdybym poszedł z zawirusowanymi łapkami i grzebał, wybierał i macał w Biedronce, to zaraziłbym całe miasto. U was do zamknięcia targowiska wystarczyły zalecenia pani Jadwigi.
        Do zamknięcia strefy nie wystarczyły zalecenia pana Przemka i burmistrz zwrócił się z “z szacunku” do RM.
        To nie przeszło i w poniedziałek wystarczy pewnie telefon do pani Beaty.
        Przed zamknięciem granic MSZ nie wydał żadnych zaleceń, by wyjeżdżać do Niemiec, a jednak znaleźli się tacy, którzy pojechali do Seelze. Jeden z nich “w ramach wykonywania obowiązków służbowych” musiał się osobiście kontaktować z proboszczem z Czapur, choć Kuria nie wydała takich zaleceń. Później jego wymaz przejechał się karetką.Te wyniki nie są raz na zawsze i pewnie jeszcze nie raz się przejedzie. Puenta jest taka, że jestem zadowolony, że dzięki temu, że u nas stragany nie są w rękach samorządu, to kupiłem pyry bez kłopotu i nikt nie wymyślił strefy w celu zwiększenia rotacji. W samorządach za to rotacja się zmniejszyła, bo wydłużono kadencję do 5 lat…

        Odpowiedz
        • 21/03/2020 o 12:08
          Permalink

          Istotny problem poruszył radny Cebulski. Zarówno w Mosinie jak i w Luboniu do domów będą wkrótce
          dostarczane pisma z opłatą za śmieci, za potwierdzeniem odbioru. Do tej pory robili to urzędnicy i przyzwoicie sobie na tym dorabiali, co u nas widać w rejestrze umów, a u was jakoś widać ciemność.
          Teraz 2/3 urzędników dekuje się w domach, 1/3 skoszarowała się w urzędach, a radni schronili się na fejsbuku w zamkniętej grupie. Wśród urzędników nie ma już bohaterów chętnych do roznoszenia i wiele tysięcy pism trafi w jednym terminie na pocztę. To świetny sposób na pozbawienie nas dostępu do usług pocztowych.
          Może niech gminni mecenasi ruszą głowami, i wymyślą jakieś “lex Zigi” takie jak na ostatnią sesję, że akty prawa miejscowego wchodzą w życie po publikacji.

          Odpowiedz
        • 22/03/2020 o 18:07
          Permalink

          Myśle, że ten wirus to wirus biznes ale na pewno nie dla handlarzy/rolników na niektórych targach tych bezprawnie zamkniętych, tylko dla wielkich sieciówek spożywczych, firm farmaceutycznych i pewnej grupy lekarzy z przychodni. Tę ostatnią grupę poznałem, bo moja żona ma w rodzinie kilku lekarzy. Kiedyś na rodzinnym spotkaniu rozmawiałem z jednym z nich i powiedział mi tak za przepisują droższe leki danego koncernu farmaceutycznego specjalnie ponieważ mają bonusy różnego rodzaju, np. wakacje egzotyczne. Mówię do pana doktora, że to przekupstwo w biały dzień, a on mi odpowiada, że oni nazywają to szkoleniem lekarzy.
          Zastanawiam się czy radny wspólnie dla gminy na targowisku się szkolił i było przyzwolenie społeczne na tego typu szkolenie. Teraz wielkie sieciówki walą klientów jak Rych gminę przez ileś lat. W tym lub innym dyskoncie cena za kilo ziemniaków koło 4 zł. Nie dość że klientów walą w rogi ale rolników na skupie ich towarów podobnie.

          Odpowiedz
          • 22/03/2020 o 20:24
            Permalink

            Na temat zamykania targowisk mam podobny pogląd i nawet trochę czuję się zażenowany, że w tym temacie zgadzam się z prezydentem Jaśkowiakiem. Tam gdzie funkcjonują, jest okrojona liczba stanowisk, nikt nie maca towaru i nie widać tłumów klientów.
            Jeszcze o wniosku o zwołanie sesji nadzwyczajnej i przedłożenie na nią prawnych knotów – to świadczy o dużym bałaganie w głowie. Data wejścia w życie aktów prawa miejscowego była taka sama, gdy pan Mieloch
            pracował w Komornikach i UMWW. Ile dziesięcioleci potrzebują burmistrz Mieloch i jego mecenas by to przyswoić?

          • 22/03/2020 o 20:24
            Permalink

            dziwię się,że w sprawie Rycha nie zabrała głosu Rada Miejska. Mają tam tyle różnych komisji i klubów, a nie ma w nich miejsca na etykę ? Co radny zabiera głos to jest to głos przesiąknięty troską o gminę i jej mieszkańców. Wszyscy są tak oddani sprawom gminy i tak krystaliczni i z takimi zasadami, że dech zapiera. Może to tylko radni przebierańcy ? Mi nie chodzi o potępienie Rycha ponieważ nie ma póki co żadnych dowodów, że cokolwiek złego zrobił.Póki sprawa nie zostanie wyjaśniona, jest to jego pomawianie. A więc albo Rychu ma coś za uszami to powiedzmy co,a jeżeli nie to zostawmy go w świętym spokoju ! Każdemu można jakąś łatkę przykleić i powtarzać, że coś zrobił. Może sam Pan R.R. złożył by w tej sprawie oświadczenie aby sprawę wyjaśnić ?

          • 22/03/2020 o 21:50
            Permalink

            Może podgrupa etyczna zostanie zawiązana na fejsbuku.
            Ja nie wiem czy on opiniował jako przewodniczący komisji projekt związany z targowiskiem, jako pracownik ZUK,czy został zatrudniony potem. Tak czy siak mojego entuzjazmu to nie wzbudza.Może by się ujawnił też autor wynalazku nie znanego w Polsce, o nazwie opłata targowiskowa.
            Radni mają teraz więcej czasu, więc może w roku 2021 dopuszczą przyjmowanie metali przez mosiński PSZOK.

  • 19/03/2020 o 11:15
    Permalink

    Moim zdaniem ta sesja nie musiała zostać zwołana. Ma ona dać waszemu burmistrzowi podkładkę do zalegalizowania jego działań. Jak rada klepnie, te uchwały, które nie mają 14 dniowego vacatio legis, to ma być zgodnie z prawem?
    Chyba z prawem gminnych mecenasów,, którzy już dawno zaatakował wirus bezprawia.U nas jedna radna wyskoczyła na sesji z taką tezą, że skoro na sesji pojawia się projekt uchwały, to na pewno ktoś nad nim siedział i go przemyślał.
    Został zaopiniowany przez mecenasa. No i siedzieli, a nikt jaja nie wysiedział. Pozytywnie opiniowały komisje, a przed sesją pojawił się projekt inny i wspólnie udało im się urodzić głupotę, którą uwaliło RIO. Wojewoda może to zrobić legalnie w ciągu 5 minut. Jeśli jest zgoda w sprawie strefy i zarówno burmistrz jak i radni są za jej zawieszeniem, to nie musi być sesji, a wystarczą podpisy pod wnioskiem do Wojewody.
    Czy bezdomne zwierzęta nagle przyjechały do Mosiny z Chin, że muszą być tematem na sesji nadzwyczajnej?
    http://www.mosina.esesja.pl/posiedzenie/6fdba30f-d049-4
    Czy ulica Kamienna ucieknie z Krosna?

    Odpowiedz
    • 19/03/2020 o 11:26
      Permalink

      przy Kamiennej ma stanąć popiersie tego, który zastał targowisko drewniane, a zostawił murowane !

      Odpowiedz
      • 19/03/2020 o 11:48
        Permalink

        Wolałbym pomnik karpia i nazwę Karpiowa . 🙂 Jednak nie pali się i mogę z tym poczekać.
        Brak vacatio legis nadzór może podciągnąć pod ważny interes i puścić.
        Nieraz dociskali kolanami. Bez tego Dopiewo nie byłoby dziś w Selekcie.
        Pozostaje pytanie:dlaczego targowisko zamknięto dekretem (niepisanym)władcy absolutnego, a strefa uchwałą RM?
        Czyżby p. Nowak przestała odbierać telefony od burmistrza?
        W Luboniu kupiłem pyrki w takim miejscu przy Orlenie, przy którym stoi w sobotę kilka stanowisk i na razie żyję.

        Odpowiedz
      • 19/03/2020 o 12:20
        Permalink

        Kiedy raz jest na coś w samorządzie przyzwolenie, to później trudno to wyplewić.
        To mi tak przyszło do głowy, bo mamy zastępcę z Plewisk, który zamiast eliminować patologię, to ją w Luboniu rozplewia. Mysłał, że geniusz i znalazł drogę na skróty, radni nią podążyli i jej końca nie widać.
        Udało się jedynie wyeliminować u niego nadużywanie zwrotu szanowni państwo, bo jak ktoś ma mało wiedzy merytorycznej, to wtyka wszędzie “szanowni państwo”, i radni Lubonia myślą, że on coś wie.

        Odpowiedz
        • 19/03/2020 o 13:54
          Permalink

          Co do zamykania stref, są różne koronawirusowe trendy. W Gdyni i Krakowie zamknęli podobno prezydenci i podstawa była pewnie pisana palcem po wodzie, jak przy zamknięciu targowiska w Mosinie.
          W środku znowu Mosina chce zamykać uchwałą RM, bez 14 dni po publikacji.
          Na przeciwległym biegunie są Dulkiewicz i Jaśkowiak, którzy bez walki stref nie poddają.
          Jak docisnąć prezydenta Poznania, to wprowadzi ulgi dla rodzin gejowskich i lesbijskich.

          Odpowiedz
        • 19/03/2020 o 15:45
          Permalink

          W naszej Gminie , sa za to nadużywane dwa słowa: kolokwialnie i pochylanie się nad sprawą. To ostatnie zostało zapożyczone ze słownictwa episkopatu przez jednego z szafarzy.

          Odpowiedz
    • 19/03/2020 o 15:32
      Permalink

      Tym pomnikiem bym nie pogardził. Uważam, że jak wszyscy dobrze przemyśleliby swoje decyzje to Mosina mogła by spróbować dogonić Gminę Kórnik czy Tarnowo Podgórne, mimo braku dobrej infrastruktury drogowej. Pewnie gdyby było zaangażowanie wielu różnych ludzi mogło by to doprowadzić do rozwoju Mosiny jako gminy. Obecnie jest tak, że stan dróg nie jest w najlepszym stanie , w dodatku komuś zachciało się basenu, nie wspomnę o obwodnicy Mosiny. Prędzej kaktusy zaczną rosnąć, niż powstanie cały węzeł rozładowujący korki w gminie. Nie wspomnę o węźle przesiadkowym.Pomnika na pewno się nie doczekam! Prędzej wspomnianego kaktusa bo przedwojenny bruk z ul. Konopnickiej w Mosinie pewnie już spoczywa na prywatniej Zukładowanej działce.

      Odpowiedz
      • 19/03/2020 o 17:06
        Permalink

        Najgorzej mają teraz ci dwaj pływacy ściągnięci na sesję przez Dratewkę. Wybachać się mogą tylko w Warcie.
        Może to ich natknie, by sobie do domu podciągnęli wodę. Przewodniczący KR powinien chyba sporządzić wersję B
        swojej prognozy dotyczącej przyszłych zysków z basenu.

        Odpowiedz
  • 19/03/2020 o 10:37
    Permalink

    Tym razem nie podzielę opinii radnego Michalaka, że sytuacja jest podstawą do uproszczonego działania.
    Covid ustąpi, a złe nawyki pozostaną. Sytuacja już wcześniej wskazywała, że za zachodnią granicą jest więcej Covid 19,ale to nikogo do przemyśleń nie skłoniła. Tu doradcą nie był rozum,ale kamera pana Jakuba.Ktoś powinien ją zdezynfekować.
    Jestem na tym punkcie przewrażliwiony, bo kiedyś sytuacja skłoniła Strażyńskiego do zajęcia mojej działki na podstawie jego prawa do chamstwa i znajomości z błękitno-krwistym starostą. Sesje on-line byłyby w tej sytuacji wskazane, ale podstawy prawne powinny zostać stworzone wcześniej, a nie później.Zadam pytanie, które postawiłem już w innym temacie: dlaczego strefa uchwałą , bez vacatio legis, a targowisko na telefon?Niektórym samorządowcom się ostatnio kompetencje samowolnie poszerzyły, bo koniecznie chcą uchodzić za mężów stanu.Taka uchwała jest równie legalna jak wcześniejsze zamknięcie targowiska. Jak taka droga jest wam bliska, to niech burmistrz zadzwoni
    do pani Nowak i po sprawie. Do tego nie potrzeba żadnej sesji.
    Szkoda, że wcześniej nie zamykali granic przed sobą na telefon, zwłaszcza, że w początkowej fazie pandemii stanowili największe zagrożenie.
    Wskazałem też sposób legalny i szybki na zawieszenie strefy. Myślę, że Wojewoda by się na to zgodził.

    Odpowiedz
  • 19/03/2020 o 10:36
    Permalink

    projekt zmiany budżetu ze względu na lakoniczne uzasadnienie nie nadaje się do obradowania. Jeżeli np. proponuje się zwiększenie wydatków w rozdziale 90003 o ponad 100 % i takiej zmiany się nie uzasadnia na piśmie tzn. że albo lekceważy się organ stanowiący albo daje się świadectwo swojej niewiedzy lub poziomu umiejętności urzędniczych. Gdyby każda zmiana została wyczerpująco uzasadniona to mogłoby ewentualnie dochodzić na komisji lub sesji do polemiki co do zasadności zmian. Tymczasem projekt jest w takim stanie że najpierw trzeba pytać dlaczego , skąd i po co, po to żeby powiedzieć : tak zgoda.
    Dobrze przygotowane uzasadnienie to takie po przeczytaniu którego radny nie ma pytań.
    To życzenie kieruje do nowego skarbnika , który jest magistrem i prawie doktorem nauk ekonomicznych.
    Pani skarbnik Tatiano: proszę dokonać przeglądu kadr i tych którzy mają kłopoty z przekazem pisemnym zwyczajnie zwolnić. W Mosinie znam dużo młodych ludzi którzy nie mieliby kłopotów w posługiwaniu się piórem.

    Panie radny Marciniak proszę przekazać tę prośbę Pani Skarbnik. Nie mogę słuchać jak na sesji radni zadają do jakiegokolwiek projektu tyle pytań na które odpowiedzi powinny wynikać z samego uzasadnienia. Takiej urzędniczej lipy nie można tolerować !!!

    Odpowiedz
    • 19/03/2020 o 11:59
      Permalink

      Jestem podobnego zdania. Będę zabiegał, zgodnie z sugestią.

      Odpowiedz
    • 19/03/2020 o 12:33
      Permalink

      Czyż nie burmistrz wnosi ten projekt uchwały na sesję? Jeśli nawet tekst uzasadnienia tworzy urzędnik podległy burmistrzowi, co jest zrozumiałe, to nikt i nic nie zwalnia burmistrza z przeczytania tego projektu i zadbania o poprawki, jeśli te są konieczne. Skoro jednak projekt trafia przed oczy i uszy radnych, to oznacza, że burmistrz nie miał uwag albo najzwyczajniej w świecie nie miał czasu lub ochoty, by pochylić się nad projektem uchwały i uzasadnieniem. Tutaj jednak pani Tatiana nic nie może o czym wie każde dziecko w Mosinie i najwyższy urzędnik mosińskiego magistratu może “odstawić urzędniczą lipę” całkowicie bezkarnie.

      Odpowiedz
      • 19/03/2020 o 17:25
        Permalink

        MP@ – a więc przewrót ! Robimy referendum i wywalamy całe to towarzystwo ! Ale kto stanie na czele, karp ?

        Odpowiedz
        • 19/03/2020 o 20:02
          Permalink

          Niedawno pochwaliłeś radnego Marciniaka a teraz go chcesz wywalać. To nieuprzejme.
          Ja sobie mogę stanąć na cokole. Na czele sami sobie stawajcie.

          Odpowiedz
          • 19/03/2020 o 20:07
            Permalink

            karp@ – miałem na uwadze ratusz. Marciniak był na obozie kondycyjnym i wraca do wysokiej formy. Karpiu , masz pewno ochotę zająć miejsce ,, Siewcy,,.

          • 19/03/2020 o 21:44
            Permalink

            Siewca dość już się nastał w jednym miejscu. 🙂
            Tak jeszcze o tych sesjach on-line. Ja jestem w obecnej sytuacji za, ale jak wspomniałem prawo nie nadążyło i widzę jeszcze jeden problem. Wydaje się, że u was radni są w stanie ogarnąć.
            Wiem jednak, że różnie z tym bywa i nie wszyscy radni w Polsce są kompatybilni ze sprzętem.
            Wiem, że w Dopiewie jednemu orłowi samorządu we wchodzeniu na skrzynkę mailową pomagała cała rodzina.
            Gdyby wszedł do netu, to musiałby mu ktoś pomóc w powrocie do domu. Jest wielu wąsko wyspecjalizowanych w obsłudze przycisku za.

    • 19/03/2020 o 15:15
      Permalink

      Pytania pan radny może zadać, ale jak nie chce czekać pół roku na odpowiedź, to powinien przygotować też odpowiedzi.
      To trzeba skonsultować z panią Ciurlik z powiatu, która była główną jurorką konkursu.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.