MPZP dla części wsi Krosinko i części Mosiny
Na posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Planowania Przestrzennego i Bezpieczeństwa zostanie zaopiniowany projekt uchwały w sprawie mpzp dla terenów części wsi Krosinko oraz części miasta Mosina. Jeżeli uzyska opinię pozytywną zostanie uchwalony na sesji w dniu 27 maja 2021 r.
Do sporządzania tego planu przystąpiono w październiku 2015 r.
I wyłożenie planu – 30 kwietnia do dnia 23 maja 2018 r. – 14 uwag (1 uwzgl. 12 w części, 1 odrzucono)
II wyłożenie planu – od dnia 7 maja 2019 r. do dnia 30 maja 2019 r. – 15 uwag (1 uwzgl. 4 w części, 10 odrzucono)
III wyłożenie planu – od 2.02.2021 do 26.02.2021 – 8 uwag (0 uwzgl. 3 w części, 5 odrzucono)
sesja w dniu 27 maja 2021 r.
IV wyłożenie 5 sierpnia do 10 września 2021 r. nie wpłynęła żadna uwaga.
Niestety z Biuletynu Informacji Publicznej usunięto projekt uchwały i mapę z I i III wyłożenia.
Przedłożony do uchwalenia plan nie należy do planów lekkich, łatwych i przyjemnych…
Będą też omawiane następujące tematy:
1. Przestrzeń publiczna, strefy rekreacji i kultury w gminie.
2. Analiza wykonania budżetu za rok 2020.
3. System gospodarowania odpadami komunalnymi:
a) analiza finansowa za rok 2020,
b) informacja finansowa na dzień 30.04.2021r.
4. Sprawy bieżące.
- Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów części wsi Krosinko oraz części terenów miasta Mosina- etap II
- Krosinko (II etap) -mapa

Na terenach zieleni urządzonej, oznaczonych symbolami: 1ZP, 2ZP, 3ZP, 4ZP, 5ZP, 6ZP, 7ZP, 8ZP, 9ZP, 10ZP, ustala się następujące zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu:
- zagospodarowanie terenu zielenią urządzoną;
- dopuszczenie lokalizacji: ciągów pieszych lub rowerowych, obiektów małej architektury, obiektów sportowo-rekreacyjne o wysokości do 6 m, oczek wodnych;
- powierzchnię terenu biologicznie czynną nie mniejszą niż 60%;
- zakaz lokalizacji: budynków, miejsc postojowych.
Uwzględnienie w zabudowie i zagospodarowaniu terenów lub części terenów o symbolach: 1U, 2U, 3U, 9ZP, 10ZP, 8R/ZO, 6WS/ZO/ZZ, 7WS/ZO/ZZ, KD-G, 4KD-L, 5|KD-L, 6KD-L/ZZ, 17KD-D, 1K położenia, ograniczeń i zakazów obowiązujących w strefie ochrony pośredniej ujęcia wód podziemnych Mosina-Krajkowo zgodnie z przepisami odrębnymi;
Na terenach zabudowy usługowej, oznaczonych symbolami 2U i 3U, ustala się następujące zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu:
- lokalizację:
budynków i budowli usługowych, w zakresie usług: rekreacji, turystyki, sportu, oświaty, zdrowia, kultury, pomocy społecznej, handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 lit. a,
budynków wolnostojących,
urządzeń budowlanych; - dopuszczenie lokalizacji:
stacji paliw na terenie 2U na działce nr 34/24, wyłącznie w przypadku spełnienia wymogów obowiązujących w strefie ochrony pośredniej ujęcia wód podziemnych Mosina-Krajkowo zgodnie z przepisami odrębnymi,
1 kondygnacji podziemnej, przy uwzględnieniu warunków gruntowo-wodnych,
stawów lub zbiorników wodnych, z zastrzeżeniem §10 pkt 5,
rowów melioracyjnych i urządzeń drenarskich w ramach przebudowy i rozbudowy istniejącej sieci; - zakaz lokalizacji:
budynków lub lokali mieszkalnych,
obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 300 m2,
przedsięwzięć i obiektów, które są objęte zakazami obowiązującymi w strefie ochrony pośredniej ujęcia wód podziemnych Mosina-Krajkowo zgodnie z przepisami odrębnymi; - powierzchnię zabudowy działki do 40%;
- intensywność zabudowy jako wskaźnik powierzchni całkowitej zabudowy w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej: od 0 do 0,8;
- powierzchnię terenu biologicznie czynną – nie mniejszą niż 20% działki budowlanej;
- dachy płaskie albo strome dwu- lub wielospadowe o kącie nachylenia głównych połaci od 20º do 30°;
- wysokość:
budynków do 2 kondygnacji nadziemnych oraz nie więcej niż 10 m,
budowli – nie większą niż 10 m, - powierzchnię nowo wydzielonej działki budowlanej nie mniejszą niż 1000 m2, przy czym dopuszcza się wydzielenie mniejszych działek budowlanych dla dojść, dojazdów i obiektów infrastruktury technicznej.
21. Na terenach infrastruktury technicznej, oznaczonych symbolami: 1IT, 2IT, ustala się następujące zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu:
- lokalizację:
chodnika lub ścieżki rowerowej,
sieci i urządzeń infrastruktury technicznej; - dopuszczenie lokalizacji zieleni;
- minimalną powierzchnię terenu biologicznie czynną – 0 %.
14. Na terenie drogi publicznej klasy głównej, oznaczonym symbolem KD-G, ustala się następujące zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu:
- lokalizację infrastruktury drogowej, w szczególności jezdni, chodników, ścieżek rowerowych, zgodnie z przepisami odrębnymi,
- szerokość w liniach rozgraniczających zgodnie z rysunkiem planu;
- dopuszczenie lokalizacji:
przystanków autobusowych w formie zatok oraz obiektów i urządzeń związanych z obsługą ruchu pasażerów,
zieleni przydrożnej,
skrzyżowania typu rondo na połączeniu z drogami 4KD-L i 5KD-L.
16. Na terenach dróg publicznych klasy lokalnej, oznaczonych symbolami: 1KD-L, 2KD-L, 3KD-L, 4KD-L, 5KD-L oraz na terenach dróg publicznych klasy lokalnej położonych w obszarze szczególnego zagrożenia powodzią, oznaczonych symbolami: 6KD-L/ZZ, 7KD-L/ZZ, 8KD-L/ZZ, ustala się następujące zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu:
- lokalizację:
infrastruktury drogowej, w szczególności jezdni, chodników, ścieżek rowerowych, zgodnie z przepisami odrębnymi,
przepraw mostowych na Kanale Mosińskim i rzece Samica,
szpalerów drzew na terenach: 1KD-L, 2KD-L, 3KD-L i 4KD-L; - szerokość w liniach rozgraniczających zgodnie z rysunkiem planu;
- dopuszczenie lokalizacji:
przystanków autobusowych w formie zatok oraz obiektów i urządzeń związanych z obsługą ruchu pasażerów,
zieleni przydrożnej,
skrzyżowania typu rondo na połączeniu drogi KD-G z drogami 4KD-L i 5KD-L.
13. Na terenach wód powierzchniowych śródlądowych lub zieleni naturalnej, oznaczonych symbolami: 1WS/ZO, 2WS/ZO, 3WS/ZO oraz na terenach wód powierzchniowych śródlądowych lub zieleni naturalnej położonych w obszarze szczególnego zagrożenia powodzią, oznaczonych symbolami: 4WS/ZO/ZZ, 5WS/ZO/ZZ, 6WS/ZO/ZZ, 7WS/ZO/ZZ ustala się następujące zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu:
- zachowanie i utrzymanie koryta Kanału Mosińskiego oraz rzeki Samicy, zgodnie z przepisami odrębnymi;
- zachowanie zieleni naturalnej, w tym zieleni łąk oraz zadrzewień o charakterze krajobrazowym i nadwodnym;
- lokalizację urządzeń wodnych;
- dopuszczenie lokalizacji:
ciągów pieszych lub rowerowych, w tym kładek pieszych lub rowerowych,
obiektów małej architektury; - zakaz lokalizacji budynków i ogrodzeń ;
- powierzchnię terenu biologicznie czynną – nie mniejszą niż 70% działki budowlanej.

Dyrektor WPN postanowieniem nr 8/2020 z dnia 22.09.2020 r. uzgodnił warunkowo projekt planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Warunki uzgodnienia dotyczyły zasad kształtowania zabudowy na terenie 1RM, odsunięcia zabudowy od kanału Mosińskiego (teren 3U), korekty zapisów dotyczących terenu 18MN/U, wyłączenie możliwości lokalizacji stacji paliw na terenie 1U. Po wprowadzeniu zmian w projekcie i prognozie przedłożono projekt do kolejnego uzgodnienia z WPN, przedkładając wyjaśnienia dotyczące przyjętych w planie rozwiązań. Dyrektor WPN nie przedłożył odpowiedzi we wskazanym terminie, co stanowi uzgodnienie projektu zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
8. Na terenie zabudowy zagrodowej w gospodarstwach rolnych, hodowlanych i ogrodniczych, oznaczonym symbolem 1RM, ustala się następujące zasady kształtowania zabudowy oraz wskaźniki zagospodarowania terenu:
- lokalizację zabudowy zagrodowej, w tym:
jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego na każdej działce budowlanej,
jednego budynku gospodarczego,
jednej stodoły,
jednego garażu,
budowli rolniczych,
budynków, o których mowa w pkt 1 lit. a – d jako wolnostojących,
urządzeń budowlanych; - dopuszczenie lokalizacji 1 kondygnacji podziemnej, przy uwzględnieniu warunków gruntowo-wodnych;
- powierzchnię zabudowy działki lub terenu do 35,5%;
- intensywność zabudowy jako wskaźnik powierzchni całkowitej zabudowy w odniesieniu do powierzchni działki budowlanej: od 0,01 do 0,355;
- powierzchnię terenu biologicznie czynną – nie mniejszą niż 40% działki budowlanej;
- dachy strome dwu- lub wielospadowe o kącie nachylenia głównych połaci od 35º do 45°, przy czym dla stodoły dopuszcza się dachy strome o kącie nachylenia połaci od 30º do 45° lub dachy łukowe;
- wysokość:
budynku mieszkalnego do dwóch kondygnacji nadziemnych i nie więcej niż 9 m,
budynku gospodarczego – jedna kondygnacja nadziemna i nie więcej niż 9 m,
garażu i stodoły – jedna kondygnacja nadziemna oraz nie więcej niż 6 m,
budowli rolniczych – nie większą niż 9 m; - powierzchnię nowo wydzielonej działki budowlanej nie mniejszą niż 5000 m2, przy czym dopuszcza się wydzielenie mniejszych działek budowlanych dla dojść i dojazdów, obiektów infrastruktury technicznej lub powiększenia sąsiedniej nieruchomości.
§ 10.W zakresie granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie na podstawie przepisów odrębnych, w tym terenów górniczych, a także obszarów szczególnego zagrożenia powodzią, obszarów osuwaniem się mas ziemnych, krajobrazów priorytetowych określonych w audycie krajobrazowym oraz w planach zagospodarowania przestrzennego województwa:
- na terenach oznaczonych symbolami: WS/ZO/ZZ, KD-L/ZZ na rysunku planu oznaczono zasięg obszaru szczególnego zagrożenia powodzią, na którym prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest:
średnie i wynosi raz na 100 lat (p=1%),
wysokie i wynosi raz na 10 lat (p=10%); - na rysunku planu oznaczono zasięg obszaru, na którym prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest niskie i wynosi raz na 500 lat (p=0,2%);
- na obszarach o których mowa w pkt 1 obowiązują zakazy zgodnie z przepisami odrębnymi;
- dopuszcza się zabudowę i zagospodarowanie terenów na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią wyłącznie przy spełnieniu wymagań wynikających z przepisów odrębnych;
- uwzględnienie w zabudowie i zagospodarowaniu terenów lub części terenów o symbolach: 1U, 2U, 3U, 9ZP, 10ZP, 8R/ZO, 6WS/ZO/ZZ, 7WS/ZO/ZZ, KD-G, 4KD-L, 5|KD-L, 6KD-L/ZZ, 17KD-D, 1K położenia, ograniczeń i zakazów obowiązujących w strefie ochrony pośredniej ujęcia wód podziemnych Mosina-Krajkowo zgodnie z przepisami odrębnymi;
- w obszarze objętym planem występują następujące granice udokumentowanych złóż:
węgla brunatnego „Mosina”,
kruszywa naturalnego „Krosinko BW”; - na rysunku planu oznaczono granice:
terenu górniczego,
obszaru górniczego.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w opinii z dnia 18.10.2017 r. nr WOO-III.410.807.2017.AM.1 przedstawił swoje uwagi do projektu planu miejscowego oraz prognozy oddziaływania na środowisko. Uwagi Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu dotyczyły: uzupełnienia prognozy o ocenę wpływu: odprowadzenia podczyszczonych wód opadowych i roztopowych do Kanału Mosińskiego, dopuszczenie przebudowy i rozbudowy Kanału Mosińskiego, rzeki Samicy, eksploatacji kruszywa i lokalizacji zabudowy przemysłowo-usługowej na różnorodność biologiczną i obszary Natura 2000, uporządkowania zapisów uchwały w zakresie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, rozwinięcia ustaleń prognozy w zakresie rozwiązań akustycznych na drodze wojewódzkiej nr 431 i skuteczności ich zastosowania, zaktualizowania podstaw prawnych dla programu ochrony powietrza w zakresie pyłu PM10… oraz ustawy ooś. W oparciu o opinię RDOŚ oraz stanowisko WPN w planie zrezygnowano z wyznaczenia terenu i obszaru górniczego pod eksploatację kruszywa naturalnego, a zapisy planu ograniczono wyłącznie do oznaczenia przebiegu granic terenu i obszaru górniczego zgodnie z przepisami odrębnymi. W pozostałym zakresie skorygowano ustalenia planu i prognozy w oparciu o uwagi w opinii RDOŚ.
Zapisy planu miejscowego wypracowano w drodze ważenia interesu publicznego i interesów prywatnych, przewidzianych w art. 1 ust. 3 ww. ustawy, biorąc pod uwagę w szczególności walory ekonomiczne przestrzeni (art. 1 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy), prawo własności (art. 1 ust. 2 pkt 7 ww. ustawy) oraz potrzeby interesu publicznego (art. 1 ust. 2 pkt 9 ww. ustawy). Przestrzeń publiczną stanowią tereny dróg publicznych, publicznych ciągów pieszo-jezdnych, wód publicznych. Na gruntach Gminy Mosina zaplanowano rozbudowę szkoły w Krosinku, tereny: zabudowy usługowej (U), zieleni urządzonej i naturalnej (ZP i ZO), rolnicze (R), zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub usługowej (MN/U). Grunty prywatne przeznaczone zostały pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, mieszkaniowo-usługową, usługową, zabudowę zagrodową, zieleń urządzoną, układ komunikacyjny oraz infrastrukturę techniczną. Tereny prywatne położone w zasięgu wyznaczonego w studium łącznika ekologicznego przeznaczono pod zieleń naturalną, wody powierzchniowe, tereny rolnicze, zalesienia oraz lasy. Teren górniczy wyznaczono na dz. nr 132/3 zgodnie z zasięgiem złoża kruszywa naturalnego „Krosinko BW” oraz zgodnie z wydaną decyzją Starosty Powiatu Poznańskiego nr WŚ.X.7512-3/10 z dn. 7.04.2010 r. . W trakcie sporządzania projektu planu miejscowego rozważono wnioski zarówno osób prywatnych jak i organów i instytucji właściwych do opiniowania i uzgadniania projektu planu miejscowego. To samo dotyczy uwag złożonych podczas wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.
Rada podejmuje uchwałę o przystąpieniu do opracowania mpzp dla pewnego terenu.
Rada etapuje plan ze względu na szkołę. Dotąd wszystko rozumiem.
Nagle na sesji pani projektant mówi o wyłączeniu jakiegoś terenu w kierunku Dymaczewa Starego, bo wydano tam warunki zabudowy. Tu już głowa karpia jest za mała, żeby zrozumieć kto wyłączył ten teren(burmistrz, kierownik referatu, czy projektant) i jakie przepisy Ustawy o planowaniu dają możliwość zmniejszenia obszaru opracowania? Według mnie teren z uchwały o przystąpieniu nie pokrywa się z obszarem opracowania.
Karp, o wyłączeniu zadecydował według mnie burmistrz, on jest decydentem planu i w ogóle decydentem. Ale co w tym czasie robi prawnik Rady?
Moim zdaniem Rada zdecydowała o wyznaczeniu terenu mpzp i tylko Rada może to zmienić. W mojej ocenie prawnik Rady jest całkiem niezły, ale problem polega chyba na jego dostępności. Zupełnie nie należy brać natomiast pod uwagę zdania prawnika urzędu, bo jeśli ktoś akceptuje np,umieszczenie straszaka we wniosku o dodatek mieszkaniowy w postaci słów:
“Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego zeznania”to się kompromituje i dużo nauki przed nim. Ja otworzyłem ten plik w trakcie sesji i od razu rzuciła mi się ta bzdura w oczy. Urzędnicy mają tendencję do straszenia obywateli i źle się
stało, że Rada to zaakceptowała. Po zaakceptowaniu odium spada na Radę, która też nie ma uprawnień do straszenia nawet kominiarzem, a już tym bardziej odpowiedzialnością karną. Zwłaszcza nie powinien tego robić tego członek RM, który ma taki kłopot z oświadczeniami majątkowymi, ale nigdy nie poniósł za to odpowiedzialności.
Miałbym taką radę dla osób, którzy będą wypełniali wnioski o dodatek mieszkaniowy.
Ja bym zaczął od wykreślenia bezprawnego zapisu. Pomyśleć, że takie badziewie idzie potem do drukarni, która za publiczne pieniądze wydrukuje głupoty.
Jak taki wniosek powinien wyglądać, można zobaczyć na stronach rządowych i na pewno
tam takiego zapisu nie ma, bo go być nie może.
Podobno są też jakieś kłopoty z Komisją Mieszkaniową. No cóż, niektórych jej członków wybrała komórka burmistrza i nietrudno się domyśleć, jakimi kryteriami się kierowała zanim ich wybrała. Później Rada ich zaakceptowała. Jeśli ktoś legitymizuje beton, to nie powinien się później dziwić, że komisja jest betonowa.