Kalkulacja?

Po raz kolejny radni otrzymali w ważnej sprawie “kalkulacje” sporządzone pośpiesznie, na kolanie.

To pokazuje jak działa mosiński samorząd -burmistrz, urząd i radni.
2 kartki papieru bez tytułu bez podania osoby odpowiedzialnej, która je sporządziła, skarbnika, która wyliczenie zatwierdziła i burmistrza, którzy bierze odpowiedzialność. Koszty niekompletne, oszacowane pi razy drzwi.
Jednym słowem kalkulacja dla mało wymagającego odbiorcy opracowana przez urząd, który nie dba o swój wizerunek.
A chodzi o budowę basenu, czyli największą inwestycję w historii gminy, której budowa pochłonie ponad 30 mln zł z budżetu gminy.

  • Dlaczego, skoro kosztorys opiewa na 19 mln zł, nie zamówiono jego aktualizacji, tylko szacuje się koszty na tzw. oko dorzucając ok. 13 dodatkowych milionów?
  • Dlaczego Burmistrz nie przygotował na czas wyceny gruntu, na którym powstanie basen?
  • Dlaczego pod kalkulacją nie ma żadnego podpisu, pieczęci? Czyżby nikt nie miał odwagi wziąć odpowiedzialności za te wyliczenia?
  • Dlaczego sprawa odpadów niczego nas radnych nie nauczyła? Tam z kalkulacji wynikało, że gmina będzie miała z gospodarowania odpadami nadwyżkę 9 667,50 zł. W przypadku basenu wyszedł niewielki deficyt 31 128 zł.
    W przypadku gospodarowania odpadami gmina w ciągu 2,5 roku musiała dopłacić ok. 4 mln zł.

36 myśli na temat “Kalkulacja?

  • 02/10/2019 o 11:17
    Permalink

    Upłynęło sporo wody w Warcie od podjęcia przez RM Mosina uchwały w sprawie utworzenia spółki basenowej, a ja nie widzę jej publikacji. Na mój nos coś jest nie tak, pewnie nadzór grzebnął głębiej.

    Odpowiedz
  • 10/09/2019 o 16:27
    Permalink

    Długo nie trzeba było czekać, a sołtys Czapur Waldek Waligórski zgłosił się do Burmistrza po zapłatę za to, że 3 września na Sesji był trochę przeciw, a bardziej za basenem i spółką. Ponoć stał się częstym rezydentem miejsc bliskich burmistrzowskiej kanapie. Myślę, że pochód zauszników robi już kolejną rundę ku łaskawym dłoniom włodarza Mosiny…

    Najgorzej chyba wypadł Żwirek, bo jak wieść gminna niesie, niczego nie dostał i niczego nie dostanie od pana i władcy.
    “Oj naiwny, naiwny, naiwny,
    Jak dziecko we mgle,
    Jak goliat na pchle,
    Mól w otchłani wód,
    Który liczy wciąż na cud.
    Oj naiwny, naiwny, naiwny,
    Dziecko w kwiecie sił…”

    Śpiewał kiedyś Kaczmarek.

    Odpowiedz
    • 10/09/2019 o 16:53
      Permalink

      Został członkiem komisji mieszkaniowej. To była przedpłata.Jak przejdzie Studium
      w którym jeśli dobrze pamiętam rolnictwo=żwirownictwo, to nie będzie stratny.
      Na sesji narzekał na p.Szeligę. Kobieta się starała i stanowisko archeologiczne zgubiła na jego działce a tu taka czarna niewdzięczność.

      Odpowiedz
  • 09/09/2019 o 15:53
    Permalink

    Poniżej w linku przykład opracowania, jakim powinien posłużyć się burmistrz występując przed Radą z prośbą o zgodę na przedsięwzięcie, jakim jest pośrednio budowa pływalni w Mosinie. Opracowanie z linka, to ponad 90 stron, wszystkie bardzo zajmujące. Nam mieszkańcom i radnym burmistrz rzucił przed oczy dwie niewiele mówiące kartki w dodatku z błędami… Nasz włodarz zakpił sobie z nas, a nasi radni kupili to jak dzieci.
    https://www.glucholazyonline.com.pl/images/content/pdf/analiza_biznesowa_v_3.0.pdf

    Odpowiedz
    • 10/09/2019 o 09:31
      Permalink

      Dziękuję za podanie tego linku. Dwa światy. Zderzenie profesjonalizmu z amatorszczyzną.
      U nas w Mosinie zamiast rzeczowego opracowania finansowego wykład motywujący do aktywności fizycznej, no i te dwie kartki pod którymi nikt się nie podpisał.
      Takie romantyczne podejście do finansów…

      Szabel nam nie zabraknie, szlachta na koń wsiędzie,
      Ja z synowcem na czele, i? – jakoś to będzie!

      Adam Mickiewicz “Pan Tadeusz”

      Odpowiedz
      • 10/09/2019 o 10:09
        Permalink

        Pytanie tylko kim jest ja i kto synowiec. U was jest koalicja PO-PIS.
        Burmistrz-sympatyk PIS, pielęgnuje deficyt w gospodarce odpadami
        ramię w ramie ramię w ramię z szarą eminencją powiatowego PO.
        Najnowsza wersja koktajlu Mołotowa.

        Odpowiedz
        • 10/09/2019 o 10:23
          Permalink

          To na pewno wirus który przenosi się drogą kropelkową skoro sprzedają działki za 1/4 wartości i obawiam się ze dotarł do Mosiny.Radni zostali zainfekowani a było to widać na ostatniej sesji.Ten wirus powoduje niemowość i latający palec na pstryczku

          Odpowiedz
        • 10/09/2019 o 19:42
          Permalink

          HM dziś wali tu obornikiem ja ta świetlica i sołtys Krosna oczywiście.

          Odpowiedz
          • 10/09/2019 o 21:05
            Permalink

            Tu nie ma daty, w zarządzeniu brak przepisu ustawowego na podstawie którego powołano komisję mieszkaniową, tam ktoś nie podzielił się z gminą opłatą z targowisku. Może to wina pamięci i podobno pomaga na to miłorząb dwuklapowy. Jeśli ktoś skąpy to może sobie skubnąć w arboretum w Kórniku. Rośnie tuż przy bramie.

          • 11/09/2019 o 20:01
            Permalink

            Ciekawa sytuacja. Burmistrzowie Lubonia i Mosiny dystansują się od użycia ich wizerunku w kampanii wyborczej posła PIS Bartłomieja Wróblewskiego. Pan poseł zwrócił się wpierw do nich z pytaniem co zrobił dla Lubonia i Mosiny. Jeśli nie pamięta, to dla niego również miłorząb dwuklapowy będzie przydatny.Z mojej obserwacji wynika, że w poprzedniej kadencji samorządu chętnie robili sobie z nim zdjęcia dopiewscy związani z PO.Pewnie myśleli, że jak mają wesołe zdjęcie z posłem, to mogą przegłosowywać mpzp bez uzasadnień. Nadzór Wojewody z PIS zresztą ich w tej bezkarności utwierdzał.
            Odebrałem to jako nieświadome legitymizowanie wałków, bo nadzór bardzo przymykał oczy na prawie przemysłowe wypuszczanie lewych mpzp. Wątpię jednak by tę zasługę p.poseł zechciał umieścić w ulotce wyborczej.

          • 11/09/2019 o 20:49
            Permalink

            1 września posła Wróblewskiego nie było na mosińskim rynku. Byli za to: “Szymon Szynkowski vel Sęk – Wiceminister Spraw Zagranicznych, Posłowie na Sejm RP Tadeusz Dziuba i Szymon Ziółkowski, Radni Powiatu w Poznaniu Jacek Szeszuła i Filip Żelazny.”
            Ciekawe, komu z tej listy Burmistrz Mieloch użyczy swego wizerunku…

          • 11/09/2019 o 20:59
            Permalink

            Pan poseł chyba trochę wypadł z łask Prezesa i stąd to dystansowanie.
            Zbytnie bratanie z członkami PO chyba nie wyszło na dobre.
            Kiedyś miał zastąpić Dziubę być nr 1 w Wielkopolsce, a teraz jest nim Wojewoda.
            Trochę dziwne, że mnie nie spytał o ocenę swojej pracy, bo podobnie jak Przemysław Mieloch i Małgorzata Machalska mam 1 głos.
            Gdyby spytał co zrobił dla Lubonia, bo nie pamięta,to odpowiedziałbym że nic, podobnie jak wszyscy inni.

          • 11/09/2019 o 21:05
            Permalink

            Pan poseł i tak nie jest najgorszy, bo mniej niż nic zrobili dla Lubonia radni powiatowi z Lubonia.Oni też nie są najgorsi, bo też mi nic nie ukradli.

          • 12/09/2019 o 19:10
            Permalink

            LOGISTYKA pojęcie nie znane w Mosinie

        • 12/09/2019 o 20:48
          Permalink

          Panie karpiu jak idzie??? U mnie niema krecika,uciekl… Jak u ciebie??? 🙂

          Odpowiedz
          • 13/09/2019 o 17:00
            Permalink

            Źle.Nie udało się po raz drugi uwalić mpzp.Chyba niepotrzebnie zachęcałem do zapoznania się z ustawą, bo chyba ktoś początek przeczytał. W sumie nie wiem dlaczego,ale może być tak, że sędzia był kalosz, bo już tak się zdarzało.
            Na pewno nie będzie tak,że tylko ja będę ponosił negatywne konsekwencje.
            Rozważam czy nie odwołać dopiewskim wójta,bo choć zdarzyło mu się pierwszy raz ze mną wygrać, to jest to niedopuszczalne.

          • 13/09/2019 o 18:20
            Permalink

            Ktoś kto często jeździ przez Luboń, pamięta że było takie miejsce gdzie
            pasły się owce wraz z mężami. Teraz stoi tam Netto.
            Bardzo przyjemne osobniki, nikomu nie robiły krzywdy.
            Odmiana dopiewska jest jakaś zmutowana, zwłaszcza barany.
            Ustalają między sobą komu zrobić dobrze, komu kuku,wchodzą w szkodę, skubią cudzą trawę, uchwalają lewe mpzp i robią różne wałki. No ale żeby jeszcze mąż owcy wygrał ze mną w WSA to już chyba koniec świata.

          • 13/09/2019 o 20:00
            Permalink

            Jedna przegrana bitwa nie znaczy przegranej wojny .Dobranoc

          • 13/09/2019 o 20:32
            Permalink

            karp@ – przyszła kryska na matyska !

  • 09/09/2019 o 15:26
    Permalink

    Obecny rząd, realizując postulaty jedynie słusznej partii zaproponował podwyżki płacy minimalnej na poziomie ponad 15% rok do roku w okresie od 2019 do 20123. Oczywiście to bardzo chwalebne głównie ze strony premiera tego rządu, ale ja zastanawiam się, czy zarządzający Gminą zdają sobie sprawę z tego, że za tymi podwyżkami (i nie tylko tymi) wystrzelą w górę koszty wykonywania inwestycji? Warto pamiętać, że chociaż średnio koszty pracy w kosztach inwestycji stanowią około 15%, to doświadczenia ubiegłych lat pokazują, że za wzrostami kosztów pracy i cen paliw i energii nastąpił skok cen materiałów o około 20%. Po zapowiedzi rządu już wiemy, że żądania płacowe ośmielone podwyżkami płacy minimalnej nie będą malały. Wzrosną też pozapłacowe koszty pracy (już teraz należą one do jednych z najwyższych w Europie), m.in. w związku z wprowadzeniem Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). Do składki PPK pracodawcy są zobligowani dołożyć minimum 1,5 proc. pensji pracownika. Niezależnie więc od wzrostu płacy minimalnej – koszty pracy wzrosną co najmniej o obowiązkowe 1,5 proc. w związku z PPK. Koszty podniesie też podwyższenie stawki minimalnej. W 2020 roku wzrosną o około 40 % ceny prądu dla firm, co musi spowodować lawinowy wzrost cen towarów i usług, a w konsekwencji wywoła kolejny, gwałtowny wzrost kosztów inwestycji, realizowanych przez samorządy. Jak duży będzie łączny wzrost tych kosztów? Niepewność ostatnich regulacji i ich silne upolitycznienie sprawia, że ostatecznie ciężko jest prognozować opisywane wzrosty. W przypadku gmin, przeznaczających rocznie na zadania inwestycyjne kwoty rzędu 30 do 50 mln można spodziewać się ucieczki kwot nawet do 7 mln zł tytułem omawianych wzrostów kosztów. Można nie zgodzić się z taką tezą, jednak wzrost kosztów ostatnio planowanych inwestycji np. basenu dokładnie pokazuje wpływ między innymi kosztów pracy, materiałów i energii na galopujące, prognozowane ceny pływalni.

    Odpowiedz
    • 09/09/2019 o 16:38
      Permalink

      Przepraszam za błąd, oczywiście powinno być: “2019 do 2023”

      Odpowiedz
    • 10/09/2019 o 08:45
      Permalink

      Puść maila na prezes.jarkacz@gov.pl że nie chcesz 15 % podwyżki, bo to spowoduje inflację. Gdybyś korespondował z Grzegorzem Kidawa-Błońskim
      to spytaj dlaczego chce przebić Prezesa w obietnicach. Zrobisz mi przysługę jeśli załatwisz że złodzieje z jego partii oddadzą mi część działki, który zajumali i to przed wyborami.Znam jednego wójta-członka PO, który nie ustąpił z RN spółki,
      ale za to przybywa mu działek, bo jego mieszkańcy uparli się, by sprzedawać mu swój dobytek za 1/4 wartości.

      Odpowiedz
      • 10/09/2019 o 10:25
        Permalink

        To Twój problem karpiu i musisz go załatwić sam.
        Ja wskazuję na problemy, z którymi musi się zmierzyć Gmina w związku z realizacją polityki obecnego rządu. Nie napisałem, że jest to złe posunięcie, ale zwracam Burmistrzowi uwagę na powiązane z nim efekty ekonomiczne, których zapewne Burmistrz nie przewidział. W każdym razie nie widać ich na tych sławnych już dwóch kartkach których nie podpisał ten, kto je tworzył, także Skarbnik odpowiedzialny za finanse gminy oraz Burmistrz podejmujący ostateczną decyzję przed przekazaniem uchwały Radzie. Burmistrz swoim zwyczajem ucieka przed odpowiedzialnością i nie składa podpisu pod tymi wypocinami. Uważam, podobnie jak radny Ługawiak, że temat utworzenia spółki powinien być kolejny raz odłożony z uwagi na brak przygotowania się Burmistrza do uzasadnienia uchwały. Burmistrz zakpił sobie z Rady, a znakomita część radnych zagrała pod dyktando tego człowieka kpiąc z samych siebie i mieszkańców Gminy. Równie dobrze radni głosujący, za mogli to zrobić bez żadnego uzasadnienia. To nie jest sprawa 30 tys. złotych na podwyżkę dla kierowców w ZUK, ale chodzi o ponad 30 milionów na inwestycję, co do której głosy wśród mieszkańców Gminy są mocno podzielone. W sierpniu 2018 r., 30 tys. zdecydowało o losie ówczesnego burmistrza, we wrześniu 2019 ponad 30 milionów planowanego bez uzasadnienia wydatku, na większości radnych nie zrobiło żadnego wrażenia. Jeszcze raz powiem, takie uzasadnienie, a właściwie jego brak wystarczał, by ten punkt wyrzucić z porządku obrad 3 września br. To, że się tak nie stało bardzo źle świadczy o Radzie. Jakie jeszcze kwoty zatwierdzi Rada na podstawie nic nie wartego kawałka papieru i bez jakiegokolwiek podpisu? To wstyd, ogromny wstyd dla radnych.

        Odpowiedz
        • 10/09/2019 o 11:14
          Permalink

          Tu też widzę mankament obecnej władzy. Gdyby państwo działało jak mówią w TV to ja nie miałbym żadnego problemu. Fałszerz dokumentów siedziałby w mamrze, a nie drukowałby moich postów z groźbą zaniesienia do prokuratury. Już kiedyś miałem kiedyś takiego psychofana, że zaczął nosić gdy zapisał się do partii rządzącej.
          Co do uchwały basenowej to z pewnością są tacy radni, którzy zagłosowaliby za, na podstawie jednej kartki i ze dwóch dilerów, którym wystarczy zero kartek lub niezadrukowana ryza papieru.
          W kraju kampania buraczana jest latoś przezabawna. Jak spada PO to mieszałek Kuchciński bierze się do roboty i chcąc im pomóc lata sobie z laską marszałkowską do Rzeszowa. Gdy zaczyna spadać PIS to w sukurs idzie Trzaskowski i puszcza g… do Wisły. Z niecierpliwością czekam co będzie dalej.

          Odpowiedz
          • 10/09/2019 o 13:31
            Permalink

            Karpiu, nie interesuje mnie opcja polityczna, którą popierasz. Nie krytykuję rządu, jak to ująłeś i do tego zagadnienia się nie odnoszę. Pytam władze mosiny o to, czy uwzględniły ekonomiczne skutki działania rządu i jego obietnic, bo takie z pewnością nastąpią, także dla budżetów planowanych inwestycji.

          • 10/09/2019 o 14:13
            Permalink

            Słusznie cię nie interesuje opcja którą popieram, bo nie popieram żadnej.
            Ja mogę popierać konkretne rzeczy, ale musiałoby odebrać mi rozum, by bezkrytycznie popierać kogoś lub coś. Zakwalifikowałeś mnie kiedyś do szufladki na podstawie tego, że napisałem że ci co rządzą obecnie jeszcze mi nic nie ukradli, w przeciwieństwie do tych co rządzili wcześniej.
            To było stwierdzenie faktu i nie mam pewności czy w przyszłości mi nic nie zajumają. Nie byli jeszcze wójtami, więc możliwości kradzieży były ograniczone.

          • 10/09/2019 o 14:14
            Permalink

            Ha bo się uśmieje czasem Dopiewa ,kampania wyborcza dla PO . Jak w samorządach będą lepiej wydawać PLN i bardziej przemyślanie ,nie rozrzucać na prawo lewo i w drzewo to starczy jeszcze zostanie choć gmina Mosina na pewno z tego nie słynie.

          • 10/09/2019 o 14:32
            Permalink

            Samorządy się w końcu wezmą za robotę i uszczelnią system lokalny a nie swobodnie będą szastać publicznymi środkami. Radni 10 razy sie zastanowią zanim zagłosują, nie tak jak To było na ostatniej sesji I NIE TYLKO.W naszym narodzie panuje przekonanie nie moje to mam to w D…. osobiście uważam że dobrze ze tak się dzieje bo mieszkańcy zaczną rozliczać radnych i Burmistrza trzeba zlikwidować te patalogię i nieudolność w gminach Dziwnym trafem świetlica w Krośnie zaczęła przynosić przychody targowisko też ile wałków tu było zielony rynek za ponad milion wybudowany i jest ostoją lokalnej elity testujące nowe alkohole za 2 lub 3i4 pln. Raport RIO został przeanalizowany przez rade miejską w Mosinie jakieś wnioski?Pewnie nieruszony.

          • 10/09/2019 o 15:11
            Permalink

            Zwykle produkowali się tam Napierała, Strażyński i Łubiński.
            Od pewnego czasu dopuścili tego młodego z PIS, że niby pluralizm, z naciskiem na niby.No ale przynajmniej nie wydają już za wasze pieniądze
            U nas w Dopiewie.Jest postęp.

    • 13/09/2019 o 21:25
      Permalink

      @Cenzor, nie masz coś z karpiem?
      W sumie fajne, ale nie mam jeszcze pewności czy ja matysek, czy wójt.

      Odpowiedz
      • 13/09/2019 o 21:37
        Permalink

        karp@ – no to się zdecyduj bo mi w głowie mieszasz a przecież przed wyborami niezbędna jest równowaga umysłowa.

        Odpowiedz
  • 08/09/2019 o 22:09
    Permalink

    Ciekawe, czy burmistrz w ogóle ma jakąkolwiek refleksję na temat swojej pracy i czy zastanawiają go coraz liczniejsze krytyczne głosy dotyczące tego, jak pełni swoją funkcję.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.