160 lat kolei w Mosinie

W 1853 roku podjęta została decyzja o budowie linii kolejowej łączącej Wrocław z Poznaniem (określanej mianem Drogi Żelaznej Wrocławsko-Poznańsko-Głogowskiej) Koncesję na budowę uzyskała Kolej Górnośląska. Spółka rozpoczęła budowę dnia 16 listopada 1853 r., wychodząc od Leszna równocześnie w trzech kierunkach: do Wrocławia i Poznania oraz na linii bocznej do Głogowa.

27 września 1856 roku linią kolejową przejechała na odcinku Wrocław Główny-Leszno  próbna
lokomotywa parowa. Pierwszy regularny kurs składu miał miejsce 27 października 1856 r. Uroczyste otwarcie linii nastąpiło dwa dni później, 29 października.

Wraz z linią, wybudowano i oddano do użytku stacje: Puszczykowo, Mosina, Czempiń, Kościan, Stare Bojanowo, Lipno, Leszno, Rydzyna, Bojanowo, Rawicz, Żmigród, Osola, Oborniki Śląskie, Szewce, Osobowice, Wrocław Główny.

Początkowo linia była jednotorowa, drugi tor położony został po roku 1886.

Zbudowanie linii kolejowej przebiegającej przez Mosinę było znaczącym impulsem rozwojowym.

mosina pocztówkaKartka pocztowa z 1911 r.

W dwudziestoleciu międzywojennym linia kolejowa nr 271 była linią międzynarodową, a stacja w Lesznie pełniła funkcję stacji z kontrolą graniczną. Granicę przekraczały 2 pociągi osobowe oraz pociąg pospieszny 801/802 relacji Wrocław – Gdańsk – Wrocław. Do Rawicza docierały również 2 pociągi osobowe z Poznania.

rozkład jazdy 1941 Niemieckich Kolei Rzeszy na lata 1941/1942
Rozkład jazdy z 1941 r.

Z rozkładu jazdy z 1941 r. wynika, że w Mosinie zatrzymywało się 11 pociągów jadących z Poznania i 14 w kierunku do Poznania.
Z rozkładu jazdy kolei podmiejskiej do Mosiny wynika, że na linii Poznań – Mosina kursowało 12 pociągów w dni robocze + 1 dodatkowy w soboty i niedziele.

Przejazd z Poznania do Mosiny wynosił 31 minut.

Eksploatacja trakcji parowej na odcinku Leszno-Poznań w latach 50. XX wieku była dość utrudnionaOkresowo pojawiające się problemy z naborem wody, spowodowane brakiem czynnych żurawi wodnych m.in. na stacjach Oborniki Śląskie oraz Skokowa sprawiały, że parowozy Ty4 z Leszna, powracające z obsługi ciężkich pociągów towarowych od Opola i Wrocławia, docierały do Żmigrodu z niemal suchym tendrem. W okolicach Pęgowa, gdzie istnieje spore wzniesienie, stosowano niekiedy parowozy Ty4 w charakterze lokomotyw popychających.

W latach 70. XX wieku nastąpiła elektryfikacja linii Poznań – Wrocław. Przebiegała ona w trzech etapach:bilety
31 maja 1969 r. – Poznań Główny – Puszczykówko
20 grudnia 1969 r. – Puszczykówko – Leszno|
22 kwietnia 1970 r. – Leszno – Wrocław Główny.

Obecnie trwa modernizacja linii kolejowej i choć postępy są niezadowalające z koleją metropolitalną łączymy pewne nadzieje na szybsze i częstsze połączenie z Poznaniem, który jest dla mieszkańców naszej gminy miejscem nauki i pracy.

źródło: Wikipedia

0 Comments

No Comment.